Alfabet copywritera, czyli pojęcia związane z copywritingiem

Dziś mam dla Was pojęcia związane z copywritingiem, ale zanim one, muszę odpowiedzieć na komentarz pozostawiony pod poprzednim wpisem o copywritingu przez czytelniczkę. Napisała ona, że nie wie, czy dałaby radę tak pisać dla klientów. Postanowiłam nie odpowiadać bezpośrednio na komentarz, tylko właśnie napisać na początku tego wpisu na ten temat, bo wiem, że wielu z Was pewnie chciałoby zacząć, ale się właśnie obawia. Otóż, kochani, ja też się bałam, mimo że wszyscy mi mówili, że dobrze piszę. Bałam się, że nie dam rady pisać na życzenie klienta, który narzuca temat i swoje wymagania. Tymczasem poszło jak z płatka!

Jeśli nie spróbujecie, to się nie dowiecie, czy potraficie. Po to jest Giełda Tekstów czy portale typu GoodContent.pl, czy Textbookers.com, żeby spróbować i się sprawdzić. Ja zaczęłam od Giełdy. Publikowałam własne artykuły i kiedy zaczęły się sprzedawać, dostałam takiego kopa motywacyjnego, że zaczęłam szukać innych możliwości i tak trafiłam na GoodContent i kolejne portale. Owszem, można tam wybierać najbardziej interesujące zlecenia, ale już pisze się na życzenie klienta, zgodnie z jego wymaganiami itd. Zaczęłam pisać i okazało się, że niepotrzebnie się obawiałam. Do dziś żaden klient nie odrzucił żadnego tekstu, a jakieś pojedyncze najwyżej wracały do drobnych poprawek. Apeluję do was więc, nie bójcie się i próbujcie! Lepiej spróbować i ponieść porażkę, niż nie spróbować i być może zmarnować talent i szansę na połączenie pracy z pasją. Mnie się udało, Wam może też się udać! Jednak zanim zaczniecie, musicie zdobyć niezbędną wiedzę. Oto pojęcia związane z copywritingiem, które musicie znać.

A, jak…

  • Artykuł – to tekst, który copywriter pisze najczęściej. Zawiera on mniej lub bardziej szczegółowe różne informacje, porady dla czytelników. Słowo to kojarzy się głównie z gazetami, ale w internecie także jest mnóstwo artykułów. Należy jednak odróżniać artykuły od tekstów SEO;
  • Anchor – to pojęcie często jest mylone z frazą kluczową, ale nią nie jest. Anchor to słowo lub fraza, które jest w tekście podlinkowane. Jego nazwa pochodzi od angielskiego słowa anchor, oznaczającego kotwicę. Są trzy rodzaje anchorów: exact match, sprzedażowy (np. rower górski firmy X), zero match, anchor tła (kliknij tutaj, zobacz, klik) oraz adres url, bo sam link także może być anchorem;
  • antyplagiat – zadaniem copywritera jest pisanie takich tekstów, jakich w internecie jeszcze nie ma. Antyplagiaty to systemy, które mają zebrane bazy tekstów istniejących w internecie i porównują tekst copywritera z nimi, dzięki czemu można się dowiedzieć, czy tekst na pewno jest unikalny. Znacie to ze studiów, bo wasze prace dyplomowe też były sprawdzane 😉 ;

B, jak…

  • blog firmowy – jeśli copywriter pisze dla kogoś teksty na blog (a może być też tak, że copywriter może zostać zatrudniony do prowadzenia komuś bloga całościowo), to często i gęsto są to blogi firmowe, należące np. do sklepów internetowych. Choć klienci potrafią mieć niemałe wymagania do tekstów na blogi firmowe, należy je odróżniać od normalnych artykułów. Teksty blogowe i artykuły na portalu informacyjnym, to dwie różne rzeczy. A, i copywriter może też mieć własnego bloga, tak jak ja;
  • Bing – jedna z czterech najpopularniejszych wyszukiwarek obok Google czy Yahoo. Choć w Google możemy znaleźć naprawdę wszystko, inne wyszukiwarki także mogą się czasem przydać;

C, jak…

  • Content – to oczywiście z języka angielskiego treść. Content writing to chyba najważniejszy rodzaj copywritingu;
  • Creative copywriting – copywriting kreatywny, a więc rodzaj copywritingu związany już stricte z reklamami. Copywriter kreatywny tworzy hasła, slogany i teksty reklamowe;
  • Content marketing – marketing treści, bo treści są bardzo ważnym, ba najważniejszym wręcz na stronie internetowej narzędziem marketingowym;
  • CTA – skrót od angielskiego Call to action, czyli są to wszelkie elementy na stronie internetowej, które mają zachęcić użytkownika do podjęcia jakichś aktywności, np. rejestracji na stronie, zapisu do newslettera czy zakupu produktu. Dlaczego copywriter powinien znać to pojęcie? Raz, że sam prowadzi swoją stronę, to dwa, musi w tekstach dla klientów zachęcać czytelników do działania. To również jest rodzaj CTA;
  • Cennik – Każdy copywriter musi mieć swój cennik. Klienci często liczą się ze stawkami copywriterów i o nie pytają. Ustalając swój cennik należy brać pod uwagę rodzaje oferowanych tekstów oraz swoje doświadczenie;

D, jak…

  • Doskonalenie – W copywritingu nie ma granicy, takiego punktu, w którym można powiedzieć, że już się wszystko wie i umie. Copywriter pisząc, cały czas doskonali swój warsztat i zdobywa wiedzę;
  • Doświadczenie – W zawodzie copywritera nie liczy się wykształcenie, ale przede wszystkim doświadczenie i umiejętności. Od samego początku trzeba stawiać właśnie na to i nie zrażać się tym, że dostaje się na początku niewielkie zlecenia za niższe stawki;


E, jak…

  • Evergreen content – Evergreen to znaczy oczywiście wiecznie zielony. Słowo to pochodzi rzecz jasna od drzew iglastych, które są zielone przez cały rok. Evergreen content to zaś treści, które są cały czas aktualne. To teksty, które piszecie dzisiaj, ale tak samo będą aktualne i ważne nawet za 10 lat;
  • Edytor tekstu – MS Word, Libre Office, Open Office – programy, w których piszemy, to właśnie edytory tekstu. I to jest najważniejsze narzędzie w pracy copywritera;

F, jak…

  • Firma – własna firma? Czemu nie. Copywriter także może mieć własną firmę. A teksty, które pisze, często pisze dla firm;
  • Facebook business – Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy. Każdy copywriter powinien posiadać tam swoją stronę, a wiele firm zatrudnia copywriterów do prowadzenia właśnie stron na Facebooku. Treści zamieszczane na Fb rządzą się swoimi prawami i różnią się od innych znacznie. Też trzeba wiedzieć, jak je pisać i znać narzędzie takie, jak facebook business, czyli manager firmy, w którym prowadzi się taką firmową stronę;

G, jak…

  • Giełda Tekstów – miejsce, gdzie można sprzedawać swoje artykuły. Ogromną zaletą jest możliwość samodzielnej wyceny tekstów;
  • GoodContent.pl – jeden z portali dla copywriterów i zleceniodawców, świetna opcja dla początkujących do sprawdzenia swoich umiejetności i możliwości, a także opcja dodatkowego zarobku, dla osób chcących pracować w ten sposób dodatkowo;
  • grafika – zdjęcia, wykresy, tabele – nierzadko klienci życzą sobie umieszczenia ich w tekstach;
  • grupa docelowa – niektóre pojęcia związane z copywritingiem są szczególnie ważne i takim jest właśnie to. Są to osoby, do których kierowane są pisane treści. Na przykład grupą docelową tego artykułu są początkujący copywriterzy lub osoby, które chcą spróbować w tej branży swoich sił. Od tego, do kogo kierowany jest tekst zależy język, którym musi on być napisany;

H, jak…

  • Honor – Copywriter musi mieć swój honor i znać swoją wartość. Nie może przeceniać swoich umiejętności, ale też nie może cenić się zbyt nisko. No i nie może się przejmować utyskiwaniami ze strony etatowców i krytyką zawodu;

I, jak…

  • improwizacja – ważna rzecz, gdy copywriter nie zna się na jakimś temacie i nie może też znaleźć żadnych informacji. Trzeba umieć improwizować tak, aby nie wyszło z tego lanie wody, bo klient tekst odrzuci;
  • informacja – praca copywritera opiera się na informacji. Wyszukuje on informacje i przekazuje je dalej w swoich artykułach. Daje to satysfakcję w postaci takiej, że nasze teksty mogą komuś pomóc;

J, jak…

  • jakość – klienci zamawiają teksty o różnej jakości. Copywriter musi więc umieć napisać zarówno luźne teksty o niższej jakości, jak i specjalistyczne czy eksperckie obszerne artykuły o bardzo wysokiej jakości;
  • język – pisanie odpowiednim językiem jest bardzo istotne, gdyż wszystko zależy od przeznaczenia tekstu i grupy docelowej. Pisząc dla ekspertów w danej dziedzinie używa się specjalistycznego, branżowego języka, natomiast pisząc dla zwykłych Kowalskich trzeba używać języka normalnego, mniej lub bardziej formalnego, bo branżowej gwary nie zrozumieją za nic. Tak samo jak niektóre pojęcia związane z copywritingiem mogą być niezrozumiałe dla osób spoza tej branży ;

K, jak…

  • korzyść – opisując ofertę firmy lub produkt, trzeba skupiać się na korzyściach, jakie daje produkt lub usługa, aby zachęcić ludzi do korzystania i kupowania;
  • keyword – fraza kluczowa, a więc zwrot, który trzeba zamieścić w tekście w określonej ilości i nieodmienionej formie, a także w odmianie, ważny dla pozycjonowania stron w Google (SEO);
  • korekta – copywriter sam musi zrobić korektę swoich tekstów, a więc poprawić w nich błędy. Warto do tego celu wykorzystać dostępne w internecie darmowe narzędzia;

L, jak…

  • Lead – to pojęcie o podwójnym znaczeniu. Po pierwsze oznacza najważniejszą część tekstu, czyli wstęp. Musi być napisany odpowiednio, bo niestety czyta go 10 osób, a cały artykuł już tylko 2. Po drugie zaś lead to też grupa docelowa;
  • Language Tool – najlepsze narzędzie do korekty;


M, jak…

  • motywacja – Copywriter jako osoba pracująca zdalnie i całkowicie samodzielnie, sam musi się motywować do działania, co nie jest takie proste;
  • mailing – darmowa metoda marketingowa, którą może wykorzystywać copywriter lub pisanie newsletterów może zostać copywriterowi zlecone;
  • Meta opis – W wynikach wyszukiwania widzimy nagłówek (meta tytuł) oraz tekst pod nim i to jest właśnie meta opis. Musi on zawierać frazę kluczową i jest bardzo ważnym elementem dla pozycjonowania strony w wyszukiwarce;

N, jak…

  • Nagłówki – to najważniejsze elementy w tekście. Przede wszystkim najważniejszy jest H1, czyli tytuł tekstu, który pokazuje się wszędzie, gdzie zostaje umieszczony link do tekstu i jest widziany jako pierwszy przez ludzi. To on ma skłonić ich do kliknięcia w link. Oprócz H1, ważne są także nagłówki H2, H3 (dalsze są już rzadko stosowane), które rozdzielają tekst na sekcje, czyniąc go czytelniejszym, bardziej przejrzystym i uporządkowanym. Ponadto mówią od razu czytelnikowi, co znajdzie on w danej części tekstu;

O, jak…

  • opisy – Copywriter oprócz artykułów tworzy także różnego rodzaju opisy. Opisuje przede wszystkim produkty i kategorie dla sklepów internetowych, ale też robi opisy dla firm, ich działalności czy ofert.
  • organizacja – odpowiednia zarówno pracy, jak i każdego dnia jest bardzo ważna dla copywritera, tak jak dla każdej osoby pracującej zdalnie;

P, jak…

  • Portfolio – jego posiadanie to obowiązek copywritera. To zbiór najlepszych artykułów przez niego napisanych. Klienci często wymagają pokazania próbki umiejętności od copywriterów. Może być zwykłym plikiem, ale może być też jakby stroną internetową. Jednak jest to ryzykowne i trzeba uważać, aby nie okazało się, że po dodaniu tekstu do portfolio, Google wyrzuciło klientowi duplicate content;
  • perswazja – język korzyści, przedstawienie cech produktu w sposób taki, by ludzie wiedzieli co dzięki nim zyskają i postanowili kupić ten produkt;
  • pogrubienia – nierzadko klienci wymagają pogrubienia ważniejszych informacji w tekstach. Pogrubienia zwracają uwagę czytelnika na to, co najważniejsze i urozmaicają też tekst;

R, jak…

  • research – Nie zawsze jest tak, że dostaje się temat, który się lubi i o którym ma wiedzę. Trzeba więc umieć zrobić szybki i dobry research, a więc znaleźć źródła z odpowiednią ilością informacji potrzebnych do napisania takiego tekstu, jaki życzy sobie klient;

S, jak…

  • SEO – search engine optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki. Każdy tekst musi być optymalizowany pod pozycjonowanie stron internetowych. Wyszukiwarka nie pokazuje wyników w przypadkowej kolejności. Elementem SEO są zarówno frazy kluczowe, jak i linki umieszczane w treści oraz poza stroną;
  • synonimy – powtórzenia to niedopuszczalna rzecz w tekstach, zresztą muszą one być unikalne. Dlatego copywriter musi znać jak najwięcej synonimów. Są to różne słowa o tym samym znaczeniu;
  • skupienie – skupienie i koncentracja to konieczność w pracy copywritera. Zdekoncentrowany copywriter robi więcej błędów i w dodatku ich nie zauważa. Tymczasem koncentracja jest niezłym wyzwaniem, kiedy pracuje się w domu, gdzie jest mnóstwo rozpraszaczy uwagi;


T, jak…

  • teksty – copwyriter pisze różne rodzaje tekstów, od tekstów SEO, przez tematyczne różnego rodzaju, po specjalistyczne i eksperckie czy opisy. Musi więc znać charakterystykę każdego rodzaju tekstów, aby je odróżniać. Klientom również by się ta wiedza przydała, bo nierzadko nie wiedzą czego chcą, tylko piszą, że chcą tekst SEO wysokiej jakości na 8 tys. znaków…;
  • terminowość – Jedni klienci sami narzucają termin, a inni oczekują podania go przez copywritera. Ważne jest, aby wyrabiać się w terminach, bo opóźnianie i ciągłe tłumaczenie się nie świadczy dobrze o copywriterze;

U, jak…

  • unikalność – najważniejsza rzecz w pracy copywritera. Jego zadaniem jest napisanie tekstu, jakiego jeszcze w internecie nie ma. Klienci potrafią się czepiać nawet jeśli antyplagiat wskaże im zaledwie kilka procent podobieństwa do innych tekstów;
  • umiejętności – copywriter poza umiejętnością samego pisania, musi mieć jeszcze wiele innych umiejętności, takich jak samodyscyplina, organizacja, umiejętność wyszukiwania, kontaktu z klientami itp;

W, jak…

  • wydajność – wydajność copywritera to liczba znaków, jaką jest w stanie napisać w ciągu dnia. Ja na przykład jestem w stanie napisać nawet 60 tys. znaków, jednak nie cierpię takich maratonów, bo nie ma czasu wtedy na nic innego, nawet i na zrobienie korekty;
  • wiedza – copywriter musi mieć rozległą wiedzę na różne tematy, aby móc jak najwięcej pisać samodzielnie, bez pomocy źródeł. Ponadto musi posiadać sporo wiedzy o samym copywritingu – charakterystyka rodzajów tekstów, SEO, elementy tekstu, zasady tworzenia dobrych tekstów czy chociażby te wszystkie pojęcia związane z copywritingiem, itd;
  • wypunktowanie – jeden z bardzo istotnych elementów tekstu, pozwalający wymienić informacje w formie podpunktów, co jest wygodne do czytania i ułatwia zapamiętanie, a także urozmaica tekst, który jest przejrzysty i uporządkowany;
  • wyboldowanie – inna nazwa pogrubienia;
  • wstęp – patrz „lead”;

Z, jak…

  • zamówienie/zlecenie – pojęcia związane z copywritingiem bardzo mocno, bo klienci zamawiają teksty/zlecają napisanie tekstów copywriterowi;
  • zajawka – w wordpressie można, ale nie ma obowiązku jej pisania. Pojawia się przy artykułach na stronie głównej i ma zachęcać do przeczytania artykułu. Jak się jej nie napisze, to będą w tym miejscu się wyświetlały pierwsze zdania z wstępu do artykułu. Mogą trafić się klienci, którzy będą chcieli również, aby napisać zajawki do tekstów;
  • zasób słów – copywriter powinien mieć jak największy, by móc pisać unikalne teksty, bez powtórzeń, ciekawie i wciągająco. Aby mieć większy zasób słów należy dużo czytać i chociażby rozwiązywać krzyżówki;

To już wszystkie pojęcia związane z copywritingiem. Jeśli coś sobie jeszcze przypomnę, to dopiszę, bo w każdej chwili mogę edytować wpis. A w kolejnym wpisie o copywritingu dowiecie się, jakie korzyści przynosi copywriterowi rozwiązywanie krzyżówek.