samowystarczalność – najważniejsza rzecz w zawodzie copywritera

Samowystarczalność to niezwykła umiejętność. Oznacza ona, że człowiek ją posiadający potrafi sobie poradzić ze wszystkim i w każdej sytuacji bez pomocy innych osób. Nie jest łatwo być samowystarczalnym. Zawsze to lepiej i łatwiej, jak się ma kogoś, kto pomoże, gdy się tego potrzebuje. Dla mnie ta umiejętność jest bardzo ważna, zarówno jako singielki, jak i jako copywriterki. Tak, bo samowystarczalność jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie powinien posiadać copywriter. Dlaczego? Oto 3 proste powody.

1. Copywriter musi sam wszystkiego się nauczyć

Zanim osoba, która chce spróbować swoich sił w pisaniu dla klientów będzie mogła zacząć to robić i nazywać się copywriterem, musi zdobyć sporo niezbędnej wiedzy. Trzeba bowiem znać zasady pisania do internetu, charakterystykę różnych rodzajów tekstów i mieć jakieś pojęcie o SEO i marketingu internetowym. Tylko i aż tyle, bo tak wymieniając nie wydaje się to dużo. Jednak jak się zacznie szukać i czytać okazuje się, że jest tego ogrom i nie wszystko tak łatwo zrozumieć. Tymczasem nie ma żadnych studiów, które mogłyby tego wszystkiego nauczyć. Są kursy, ale darmowe często pozostawiają sporo do życzenia, a płatne są na tyle drogie, że nierzadko początkujących copywriterów na nie nie stać. Już tutaj potrzebna jest samowystarczalność. Przyszły copywriter musi do wszystkiego dojść sam. Sam musi znaleźć dla siebie odpowiedni kurs albo odpowiedzi na wszystkie swoje pytania. Sam też musi szlifować cały czas umiejętność pisania, a więc jak najwięcej pisać.

2. Samowystarczalność w pracy copywritera

W samej pracy copywriter również musi być samowystarczalny. Podczas gdy redaktor piszący artykuły do gazety robi tylko to, a tekst trafia potem w ręce innych osób do korekty, zilustrowania i przygotowania do druku, copywriter wszystko od początku do końca musi zrobić sam. Musi bowiem wysłać do klienta teksty wymuskane i gotowe do publikacji na stronie. Klienci nie lubią mieć jeszcze dodatkowej roboty po otrzymaniu tekstu. Po to decydują się na współpracę z copywriterem, żeby otrzymać tekst, który tylko w kilka kliknięć opublikują na stronie. Copywriter musi więc sam nie tylko zrobić research i napisać tekst według wymagań klienta, ale także zrobić korektę, sprawdzić formatowanie pod SEO, sprawdzić unikalność, a czasami nawet (jeśli klient sobie tego życzy) wyszukać ilustracje. W dodatku nierzadko nie ma na to za wiele czasu.


3. Samowystarczalność copywritera – singla

Nie możemy zapominać o tym, że copywriting to praca zdalna, która rodzi wyzwanie w postaci połączenia jej z codziennym życiem i doskonałego zorganizowania. W dobie pandemii wiele osób zostało „skazanych” na pracę zdalną przy dzieciach, które też były w domu z powodu zamknięcia szkół czy przedszkoli. Nie brakowało rodziców, którzy marudzili, jak trudno jest pracować przy dzieciach, które mają w domu lekcje. „Jesteś singlem, nie masz dzieci, więc sobie możesz tak pracować” można usłyszeć od takich rodziców. Tylko czy na pewno praca zdalna singla jest prostsza od pracy matki z dziećmi? Dzieci mają jeszcze tatusia, który może się nimi zająć, kiedy matka pracuje. Do tego może też zająć się w tym czasie domem i choć w niektórych codziennych obowiązkach ją odciążyć. Tymczasem singiel nie ma nikogo. Musi sam radzić sobie i ze swoją pracą i z codziennymi, domowymi i nie tylko obowiązkami. Nikt mu nie ugotuje, nie posprząta, nie wypierze, nie zrobi zakupów i nie załatwi różnych spraw. O wszystkim sam musi pamiętać i o wszystko zadbać.

Nie brakuje ludzi wyśmiewających pracę copywritera. Często słyszę lub czytam, że skoro jestem copywriterem to muszę być głupia, nic innego nie potrafić i do niczego innego się nie nadawać. Tymczasem praca ta jest naprawdę bardzo trudna, między innymi ze względu na potrzebę bycia samowystarczalnym. Dla mnie osobiście ta praca jest właśnie dlatego bardzo satysfakcjonująca. Kiedy uda się zdobywać kolejne zlecenia i odnieść jakieś sukcesy, można naprawdę czuć dumę. Dumę z tego, że doszło się do tego całkowicie samemu. Jak z samowystarczalnością u Ciebie? Dałbyś radę jako copywriter? A przy tym singiel?