Jak poprawnie umieszczać frazy kluczowe w treściach?
Jeśli jesteś początkującym copywriterem, to czytając różne artykuły czy briefy od klientów pewnie zastanawiasz się, o co chodzi z tymi frazami/słowami kluczowymi. Też tak miałam. Choć po aktualizacji algorytmów Google, o której pisałam tutaj, najważniejsza dla SEO jest jakość treści, wciąż bardzo istotne są frazy kluczowe, które jednocześnie są ważnym elementem wpływającym na jakość. Aby jednak spełniły swoje zadanie i wywindowały treść wysoko w wynikach wyszukiwania, trzeba najpierw dobrać odpowiednie frazy, a później umieścić je prawidłowo w treści, co nie zawsze jest takie proste. Jak poprawnie umieszczać frazy kluczowe w treści? Dowiesz się o tym z tego krótkiego poradnika.
Po co są te frazy kluczowe i jak wybrać odpowiednie?
Żeby zrozumieć funkcję fraz kluczowych, trzeba rozumieć działanie wyszukiwarki. Boty (crawlery/spidery) skanują każdą treść w poszukiwaniu fraz kluczowych, a zwłaszcza frazy głównej (focus keyword), a następnie indeksują stronę/podstronę z treścią, przypisując jej tę frazę. Kiedy ktoś wpisze tę frazę do wyszukiwarki, boty znajdują w indeksie strony zaindeksowane na tę frazę i wyświetlają je w wynikach wyszukiwania. Jednak na kolejność tych wyników wpływ ma o wiele więcej czynników, nie tylko frazy kluczowe. SEO to złożone działania prowadzone zarówno na stronie (on site) i poza nią (off site). Optymalizacja treści, a zwłaszcza nasycenie odpowiednimi frazami kluczowymi to działania on site. Jak wybrać odpowiednie frazy kluczowe w treściach? Przede wszystkim muszą być jak najbardziej dopasowane do tematu treści, a także do celu, jaki chcemy dzięki tej treści osiągnąć. Powinny też być jak najpopularniejsze, tzn. jak najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę. Popularność fraz można sprawdzić za pomocą różnych narzędzi SEO, np. Senuto, Semstorm czy Google Trends.
Frazy kluczowe w treściach – rodzaje
Istnieje kilka rodzajów fraz kluczowych. O focus keyword już wspomniałam, czyli frazie głównej, która jest najważniejsza. Reszta to frazy dodatkowe, na które chcemy też pozycjonować treści, ale ich nie musi być wiele i wystarczy umieścić każdą w tekście przynajmniej raz. Natomiast focus keyword musi znajdować się odpowiednią ilość razy w treści. Jeśli zaś chodzi o frazy, mogą to być pojedyncze słowa, frazy krótkie (2-3 wyrazowe, np. frazy produktowe, usługowe, brandowe bądź frazy ogólne) oraz frazy long-tail – dłuższe, nierzadko mające formę pytania, bo wiele osób wpisuje w Google pytania, by uzyskać odpowiedź. Należy też pamiętać o frazach dopasowanych do grupy docelowej.
Jeśli piszemy szczegółowy artykuł dla specjalistów w danej dziedzinie, frazy muszą też być uszczegółowione, a nie ogólne, bo specjaliści szukają dodatkowych, szczegółowych informacji, gdyż ogólne już doskonale znają. Np. pisząc o autyzmie dla laików w temacie, użyjemy fraz ogólnych (autyzm, spektrum autyzmu, ASD, itp.), bo takie zwykle wpisują do wyszukiwarki. Natomiast osoby mające ogólną wiedzę szukają już szczegółów i w treściach dla takich osób umieścimy już frazy typu: „spektrum autyzmu u kobiet”, „spektrum autyzmu a praca” itp. Z kolei dla sklepów i firm świadczących usługi stacjonarne czy na konkretnych obszarach bardzo ważne są frazy lokalizacyjne, bo ktoś mieszkający w Krakowie nie będzie szukał fryzjera w całej Polsce, tylko w Krakowie, więc wpisze w Google frazę „fryzjer Kraków” albo „fryzjer w Krakowie”.
Jak poprawnie umieszczać frazy kluczowe w treściach
Poprawne umieszczenie fraz kluczowych jest istotne dla jakości i czytelności treści. Gdzie i jak umieszczać frazy kluczowe w treściach? Oto kilka wskazówek:
- Liczbę fraz i ilość, w jakiej zamieści się każdą frazę, należy dopasować do długości tekstu. Obecnie najważniejsze jest umieszczenie frazy głównej odpowiednią dla długości tekstu ilość razy. Frazy dodatkowe wystarczy umieścić nawet po jednym razie i nie musi ich być dużo.
- Fraza główna musi znaleźć się w tytule, wstępie, metadanych oraz w przynajmniej jednym śródtytule i atrybutach alt obrazków. Obrazki są istotne dla użytkowników i wyglądu strony, a atrybut alt ukazuje się wtedy, gdy obrazek nie może się załadować. Jednak obrazki ważne są też dla SEO, przy czym boty nie widzą strony, tylko jej kod, a w nim rozpoznają obrazek właśnie po atrybucie alt i dlatego musi w nim być fraza.
- Frazy kluczowe w treściach muszą być rozmieszczone równomiernie. Nie może być zagęszczenia fraz w jednym miejscu, bo nie działa to korzystnie na jakość treści.
- Frazy powinny być zamieszczone płynnie i poprawnie językowo. Często jest to duże wyzwanie, bo frazy nie są poprawne z powodu naszego pośpiechu i niechlujstwa przy wpisywaniu ich w Google. Przez to są notowane w narzędziach z wyszukiwarkami fraz takie twory, jak: „fryzjer Kraków cena”, „autyzm co to”, „cukrzyca czego nie wolno jeść” itp. i to zwykle wysoko, więc klienci ich w treściach oczekują.
- Nie można pozycjonować dwóch podstron lub wpisów na blogu na tę samą frazę. Jest to zjawisko kanibalizacji fraz kluczowych.
Kanibalizacja fraz kluczowych – czym grozi i jak do niej nie dopuścić?
Pisałam już kiedyś o tym we wpisie o duplikacji treści i kanibalizacji. Kiedy dwie podstrony lub wpisy na blogu mają przypisaną tę samą frazę główną, to crawler ma problem, którą stronę zaindeksować w końcu na tę frazę. Prowadzi to do tego, że jednego dnia w indeksie jest jedna, drugiego druga i tak samo wyświetlają się w wyszukiwarce, przez co obie tracą, bo żadna nie wyświetla się codziennie. Dlatego kanibalizacji należy unikać. Jak? Jest na to kilka sposobów. Przede wszystkim należy unikać duplikacji treści, czyli uważać, aby te same treści nie pojawiły się na dwóch podstronach. Takie zjawisko ma miejsce, kiedy np. ten sam opis doda właściciel sklepu internetowego do kilku kategorii z sukienkami.
Duplikacja często idzie w parze z kanibalizacją. Ponadto najbardziej narażone na kanibalizację fraz są strony rozbudowane i stale rozbudowywane oraz blogi, gdzie trzeba regularnie publikować treści. Im więcej podstron czy wpisów, tym większe prawdopodobieństwo, że nie spamiętamy wszystkich tematów wpisów czy fraz, które już użyliśmy. Dlatego, jeśli chcemy opublikować kolejną podobną podstronę lub wpis na podobny temat, sprawdźmy najpierw, na jakie frazy były pozycjonowane poprzednie i pomyślmy o aktualizacji tych istniejących treści, zamiast pisania nowych, jeśli nie mamy pomysłu na nową frazę. Pomocne są także wtyczki do SEO. Ja używam Rank Math SEO, ale Yoast SEO też nie jest zła. Obie wskazują, czy dana fraza została już kiedyś użyta, czy nie. Zwracając na to uwagę, również można uniknąć kanibalizacji.
Sprytne triki na frazy kluczowe w treściach
Zarówno duża ilość fraz do umieszczenia, zwłaszcza w krótszym tekście, jak i frazy długie, trudne i niepoprawne językowo, to spore copywriterskie wyzwania. Warto znać jednak kilka trików, które ułatwią zadanie. Spójrz na tytuł tego wpisu. Jest pytaniem, więc może być frazą long tail, ale zawiera też krótsze frazy, a więc „frazy kluczowe”, „frazy kluczowe w treściach”. Tak właśnie można łączyć krótsze frazy w jedną dłuższą. To trik na dużą ilość fraz do krótkiego tekstu. Sprawa z niepoprawnymi językowo frazami jest nieco trudniejsza, ale też można temu zaradzić. Frazy, które trudno płynnie umieścić w treści, mające formę pytań najlepiej umieścić w śródtytułach. Kolejna możliwość, to użycie znaków interpunkcyjnych. Frazy można rozdzielać przecinkiem, pauzą albo kropką. Ten ostatni sposób jest najlepszy, bo jedną częścią frazy kończy się jedno zdanie, a drugą zaczyna kolejne. Jeśli nic nie można zrobić, np. z frazą typu „fryzjer Kraków”, można ją umieścić w tekście w takiej formie. Jednak robiło się to głównie w tekstach SEO, które nie miały większego znaczenia dla użytkowników i nie musiały być dobrej jakości. Dziś lepiej unikać tego rozwiązania i traktować je jako naprawdę ostateczność.
To tyle pokrótce. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o frazach kluczowych i poćwiczyć umieszczanie ich w treści, weź udział w Kursie pisania dobrych treści, w którym frazom oraz anchorom do linków poświęcona jest cała lekcja. W kursie poznasz też podstawy SEO i nauczysz się poprawnie optymalizować treści, bo nie tylko frazy kluczowe w treściach są ważne dla pozycjonowania.
________________________________________________________
Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie, a jak mogę okazać Ci wdzięczność – zobacz tutaj! 🙂