Dlaczego copywriter nie może oferować darmowych usług – 3 powody
Początkujący copywriterze – oferujesz swoje usługi za darmo, aby zdobyć doświadczenie i coś do portfolio? To ogromny błąd. Czy spotkałeś się z fryzjerem, który oferowałby swoje usługi za darmo, bo dopiero otworzył salon i nie ma pewności swoich umiejętności? Nigdy. Fryzjer po pierwsze ma talent i go ceni, a po drugie poświęcił czas na zdobycie niezbędnych kwalifikacji. Po trzecie zaś poświęcił czas i niemałe koszty, by otworzyć salon, a po czwarte poświęca czas, energię i kolejne koszty na fryzurę każdego klienta, no i sam musi z czegoś żyć. Dlatego nie ma mowy o oferowaniu usług za darmo. Dlaczego więc Ty to robisz? Czy Ty nie poświęcasz swojego czasu, energii, nie chcesz zarabiać na życie i nie ponosisz żadnych kosztów? Pracujesz na laptopie, za który zapłaciłeś. Płacisz za prąd, którym go ładujesz. Płacisz za narzędzia, którymi sobie pomagasz. Jeśli to za mało, to mam jeszcze 3 powody – zobacz dlaczego copywriter nie może oferować darmowych usług.
1. Nie doceniasz się
Dlaczego copywriter nie może oferować darmowych usług? Pokazujesz w ten sposób potencjalnym klientom, że się nie doceniasz i nie potrafisz oszacować swojej wartości. Jest to równoznaczne z tym, że nie masz pewności co do swoich umiejętności i jakości swojej pracy. Sam nie wiesz, co możesz klientowi zagwarantować. Pomyśl, czy Ty odważyłbyś się powierzyć swoją głowę fryzjerowi, który oferuje usługi za darmo, bo nie ma doświadczenia i chce się uczyć albo swój dom ekipie remontowej, która dopiero rozpoczęła działalność i oferuje usługi za darmo? Na pewno nie, bo byłoby to za duże ryzyko. Gdyby coś spartolili straciłbyś i czas i pieniądze, bo musiałbyś szukać kogoś innego. Nie możesz więc sam oferować swoich usług za darmo, bo Twoja cena też świadczy o Twoim profesjonalizmie.
Swoją drogą, nie możesz też pozwalać klientom na odrzucanie Twojej pracy bez zapłaty, bo Ty musiałbyś zapłacić fryzjerowi czy ekipie remontowej, nawet gdyby spartolili robotę, bo choć Tobie coś się nie podoba, to oni swoją pracę wykonali i ponieśli jej koszty. Ponadto jeszcze, oferowanie usług za darmo nic Ci właściwie nie da. Nic nie zarobisz ani też niczego się nie nauczysz, bo jeśli już ktoś Ci da jakieś zlecenie, to będzie to jakiś frajer, któremu zależy na zaoszczędzeniu pieniędzy, zamiast na jakości, a pisząc byle co, nie zdobędziesz dobrego doświadczenia.
2. Psujesz rynek i obniżasz jakość treści w sieci
Dlaczego copywriter nie może oferować darmowych usług? Bo psuje rynek, pokazując ludziom, że mogą zamówić nawet za darmo i zawsze znajdą się tacy, co skorzystają. Ponadto jak zauważą, że taki darmowy artykuł jest mimo wszystko lepszy od tego, co wypluwa AI, to będą korzystać, a na tym cierpieć będą dobrzy i doświadczeni copywriterzy, bo znają własną wartość i cenią siebie i swój czas. Dopóki będą tacy jak Ty, oferujący usługi za darmo, klienci będą rezygnować z droższych usług, a nie o to chodzi na rynku.
Poza tym odpowiadając na pytanie, dlaczego copywriter nie może oferować darmowych usług, nie mogę nie wspomnieć o jakości treści. Nie dość, że internet zalewa lawina sztucznych treści z AI, to jeszcze tacy jak Ty dodatkowo przyczyniają się do spadku jakości treści. To dlatego, że darmowymi usługami zainteresują się głównie klienci, którym nie zależy na jakości, ale napalą się na gotowy tekst, bo z tymi wyplutymi przez AI i tak jest sporo roboty. Dodam jednak, że wielu takich nie ma, więc naprawdę oferowanie usług za darmo nic Ci nie da.
3. Jesteś człowiekiem, a nie robotem
Wspomniana wyżej AI to także odpowiedź na pytanie, dlaczego copywriter nie powinien oferować darmowych usług. Pamiętaj, że jesteś człowiekiem, a nie robotem. AI generuje tekst błyskawicznie, nie zużywa swojego czasu, energii ani nie ponosi kosztów. Ty zaś jako człowiek tak. Do tego Ty jako człowiek masz dodatkowe atuty w postaci Twojej wiedzy opartej na Twoim doświadczeniu z danym tematem, masz własne zdanie i spojrzenie na temat, więc nie podajesz samych suchych informacji, jak AI, no i oczywiście wiesz, że piszesz dla ludzi i wiesz, jak pisać. AI tego wszystkiego nie wie. Klienci muszą być tego świadomi, tak samo, jak tego, że za usługę człowieka trzeba zapłacić. Jeśli ktoś chce darmowe treści, to ma AI. Oferując usługi za darmo pokazujesz, że chcesz być konkurencyjny dla AI, a więc stawiasz jakość swoich usług na jej poziomie. Trzeba uświadamiać klientów, że AI nie jest konkurencją dla człowieka i nigdy nie będzie. Oferując usługi za darmo tego nie zrobisz. No to chyba jasne już dla Ciebie jest to, dlaczego copywriter nie może oferować darmowych usług.
Co możesz zrobić, zamiast usług za darmo?
Wiesz już dlaczego copywriter nie może oferować darmowych usług. Zastanawiasz się jednak – to co w takim razie mam zrobić. Jak zdobyć zlecenia, kiedy klienci szukają tylko doświadczonych? Już Ci mówię:
- Ustal sobie próg – stawkę, poniżej której nigdy nie zejdziesz (nie mniej niż 10 zł/ zzs);
- Przygotuj kilka przykładowych artykułów na tematy, na jakie chciałbyś dostawać zlecenia (najwięcej zleceń jest na tematy techniczne i specjalistyczne np. budownictwo, motoryzacja, medycyna oraz nowe technologie czy ekologia);
- Zaproponuj klientowi napisanie tekstu próbnego – taki możesz napisać za darmo dla pokazania swoich umiejętności, a jeśli klient zdecyduje się dać Ci zlecenie, będzie już musiał zapłacić;
- Napisz dobre ogłoszenie/ofertę – treść ogłoszenia także świadczy o Twoich umiejętnościach. Tymczasem ogłoszenia osób oferujących darmowe usługi w grupach na Fb pełne są błędów.
À propos pisania ogłoszeń, nie mogę nie wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy. Wiele osób oferujących usługi za darmo pisze, że wie wszystko, bo np. zrobiły jakiś sześciodniowy kurs. Tak pisać nie wolno, bo to jest nieprawda. Copywritingu nie nauczysz się w parę dni nigdy. Nie zrobi tego żaden kurs. 6 dni to może trwa jakiś byle jaki kurs, którego autor podaje tylko definicje rodzajów treści i jakieś podstawowe zasady pisania. To jest za mało. Mój Kurs pisania dobrych treści składa się z 40 lekcji, a wiele z nich jest naprawdę obszernych. Mimo to zawsze przypominam osobom go kończącym, że nie mogą twierdzić, że wiedzą i potrafią już wszystko.
Copywriting jest elementem marketingu i tak, jak marketing, jest branżą dynamiczną. Ciągle dzieje się coś nowego. Wystarczy spojrzeć na ostatnie lata. Jaką rewolucję zrobiło pojawienie się AI? No właśnie. Copywriter uczy się cały czas i musi być na bieżąco z nowościami w branży zarówno samego copywritingu, jak i marketingu czy SEO. Dlatego zachęcam Cię do udziału w kursie (nowe tury już ruszyły, kolejne w marcu) oraz do pobrania darmowego e-booka, z którego dowiesz się, z czym musisz się liczyć zaczynając teraz przygodę z copywritingiem.
_________________________________________________________
Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie, a jak mogę okazać Ci wdzięczność – zobacz tutaj! 🙂
Comments
Joanna
Teksty próbne to jeden z minusów tej branży i dlatego odeszłam. Miałam już dość tego, że nie było kontaktu po takim tekście od wielu osób. Najlepiej takie pisać dla agencji, bo tam teoretycznie wiadomo, że się coś dowiesz o tym tekście nawet jak nie dostaniesz współpracy.
KamiX
No niestety zachowanie klientów pozostawia wiele do życzenia, ale skoro klient nie odpowiada po wysłaniu tekstu to znaczy, że coś mu nie pasowało i tyle. Oczywiście fajnie by było, gdyby raczył napisać, co było nie tak, no ale cóż. Jak nie odpisuje to znaczy tylko tyle, że nie warto sobie nim zaprzątać głowy.
Joanna
Niektórzy oferują za darmo do portfolio, a to też jest temat rzeka w tej branży. Brak chwalenia się też zdecydował o moim odejściu. To też nie jest dobra droga.
W sieci już i tak mało jest fajnych rzeczy do czytania.