Rodzaje tekstów, jakie musi pisać copywriter
Internet pełen jest różnorodnych treści. Wciąż też jest zapotrzebowanie na nowe. Nawet na te same tematy, na które wiele artykułów już istnieje. Każdy właściciel strony czy bloga chce mieć jednak swoje, unikalne treści, lepsze od innych. Tym właśnie zajmują się copywriterzy. Tworzymy artykuły o różnej tematyce i jakości i inne teksty dla firm, sklepów internetowych czy na blogi. Jeśli jesteś początkującym copywriterem, musisz wiedzieć, jakie teksty przyjdzie Ci pisać i czym się one charakteryzują. Niniejszy artykuł kieruję również do zleceniodawców. Chcesz zlecić napisanie treści na Twoją stronę? Również najpierw powinieneś poznać rodzaje tekstów i ich charakterystykę. Wielu zleceniodawców pisze, że chcą tekst SEO, a poniżej, że tekst ma mieć minimum 5 000 znaków i cała litania wymagań. Pomysłów na to, jak zapłacić mniej niestety nie brakuje. Oto więc rodzaje tekstów, jakie musi pisać copywriter i jakie może zamówić klient.
1. Teksty SEO
SEO to temat na osobny wpis, który się pojawi niebawem. Jednak, żeby zrozumieć czym są teksty SEO, trzeba wiedzieć czym jest ono samo. Otóż SEO to inaczej pozycjonowanie stron w wyszukiwarce. Kolejność wyników wyszukiwania nie jest bowiem przypadkowa. Każdemu właścicielowi strony zależy, aby wyświetlała się ona na pierwszej stronie, a najlepiej na samej górze, bo mało kto zagląda na dalsze strony z wynikami. Jest to jednak bardzo trudne do osiągnięcia i wymaga szeregu działań zarówno na stronie, jak i poza nią. Działania na stronie polegają na publikowaniu odpowiednich treści, nasyconych frazami kluczowymi. Dziś praktycznie każdy tekst optymalizuje się pod SEO, ale istnieje rodzaj tekstów, których nie publikuje się do czytania dla ludzi, a tylko i wyłącznie dla botów wyszukiwarki, by wypozycjonować stronę. To są teksty SEO, wśród których wyróżniamy tak zwane precle i teksty zapleczowe.
Od pisania typowych precli już się odchodzi. To krótkie teksty, na około 1000 znaków, naszpikowane frazami kluczowymi. Teksty zapleczowe zaś są nieco dłuższe od precli, ale również publikuje się je na tak zwanych „tyłach” strony. Ich jakość nie jest więc istotna. Ważne, aby były napisane w miarę sensownie i zawierały odpowiednie frazy kluczowe. Dziś nie stawia się już tak na teksty pisane tylko dla wyszukiwarek. W każdym zleceniu, bez względu na rodzaj tekstu otrzymasz wytyczne, co do fraz kluczowych, które będziesz musiał w nim umieścić.
2. Opisy produktów i kategorii dla sklepów
Kupując w internecie nie możemy namacalnie obejrzeć produktów. Do dyspozycji mamy jedynie ich zdjęcia i opisy. To specyficzne rodzaje tekstów, jakie musi pisać copywriter. Muszą być one rzetelne i zawierać wszystkie niezbędne informacje o produkcie. Na przykład opisując smartfon trzeba podać w opisie wszystkie jego parametry, gdyż są one niezwykle ważne przy wyborze telefonu. Nikt nie chce kupić czegoś, co nie będzie mu odpowiadało. Jednak opis produktu ma nie tylko przedstawiać jego cechy, ale również zachęcać do zakupu. Pisząc opis produktu należy stosować tak zwany język perswazji. Chodzi o przedstawienie cech produktu w taki sposób, by wskazać korzyści z nich wynikające.
Opis kategorii zaś ma przedstawić klientom produkty, jakie klient znajdzie w danej kategorii. Na przykład, jeśli piszemy dla sklepu odzieżowego opis kategorii „kurtki damskie”, musimy napisać, że znajdują się w niej rozmaite kurtki – na każdą porę roku, na każdą okazję, z różnych materiałów. Klient powinien z opisu wywnioskować, czy znajdzie w tej kategorii produkt, którego szuka. Opis kategorii ma też zachęcić do jej przejrzenia.
3. Opisy firm do katalogów
Katalogi firm to dla nich jeden ze sposobów pokazania się w internecie. Opisy do katalogów są zwykle krótkie, zwięzłe, ale konkretne. Mają w skrócie informować potencjalnych klientów o tym, czym zajmuje się dana firma, dla kogo oferuje swoje produkty lub usługi i jaki ma zasięg działania. Jest to po prostu jakby wizytówka firmy, takie jej przedstawienie się, które ma zachęcić klientów do skorzystania z jej produktów lub usług.
4. Teksty na strony firmowe
Strona firmowa to coś zupełnie innego niż portal czy blog z różnymi artykułami. Na stronie firmowej znajdują się wszystkie informacje o firmie i jej ofercie, a także możliwości kontaktu czy złożenia zamówienia dla klientów. Przykładowe rodzaje tekstów, jakie musi pisać copywriter na strony firmowe, to:
- teksty na stronę główną/landing page – landing page to strona, na którą zostajemy przekierowani po kliknięciu w link. Musi być tak skonstruowana, by zachęcić użytkownika do pozostania na stronie, a nawet dokonania konwersji (czyli np. kupienia oferowanego produktu). Strona główna często jest ustawiana jako landing page, bo z niej łatwo można przejść na każdą podstronę;
- tekst „o nas” lub „o firmie” – To tekst, w którym zazwyczaj opisana jest historia firmy, zasięg i sposób jej działania. To jest jej wizytówka. Firma przedstawia się klientom, pokazuje swoje doświadczenie i to, że jest specjalistą w danej branży zachęcając do skorzystania z jej produktów lub usług;
- tekst „nasza misja” – to dodatkowy tekst, często stosowany przez firmy po to, by pokazać, że ma też inne cele niż tylko sprzedaż swoich produktów. Tutaj firma tłumaczy, dlaczego zajmuje się tym, czym zajmuje. Ja np. jestem copywriterem nie tylko po to, żeby pisać. Moją misją jest także edukowanie początkujących i zleceniodawców, by poprawić jakość treści w internecie i walka z psuciem rynku przez niskie stawki, na które początkujący się godzą;
- tekst „nasza oferta” – Na każdej stronie firmowej musi znaleźć się dokładny opis oferty, czyli wszystkich sprzedawanych produktów lub usług, wraz ze sposobem produkcji lub świadczenia usługi i zachętą do zamawiania;
- tekst „Kontakt” – Formularze kontaktowe muszą być opatrzone odpowiednią zachętą do kontaktu. Na stronach firmowych często poświęcona jest temu osobna podstrona;
Oczywiście przedsiębiorcy mogą zamawiać także inne teksty na swoje strony.
5. Teksty na blogi
Blogi zwykłe, firmowe, blogi sklepów internetowych – na każdą z tych stron potrzebne są nieco inne treści. Ogólnie tekst blogowy pisany jest luźnym językiem i zawiera bezpośrednie zwroty do czytelników. Na jego końcu znajduje się zachęta do działania – na przykład zostawienia komentarza i podzielenia się swoim zdaniem na poruszony we wpisie temat. Jednak blogi firmowe są wykorzystywane w inny sposób. Ich celem jest pokazanie potencjalnym klientom firmy, że faktycznie jest ona ekspertem w danej dziedzinie. Te artykuły wymagają już stylu formalnego i pisania językiem branżowym.
6. Teksty tematyczne
Artykuły blogowe też można do nich zaliczyć. Teksty tematyczne to takie, które przekazują czytelnikom informacje na konkretny temat. Ciagle szukamy czegoś w wyszukiwarce. Boli nas często głowa, więc szukamy informacji chcąc znaleźć przyczynę bólu i sposób, jak sobie pomóc. Albo szukamy rankingu smartfonów, aby wybrać dla siebie najlepszy. Artykuły tematyczne to zazwyczaj teksty informacyjne lub poradnikowe, pisane zwykle prostym językiem, zrozumiałym dla każdego, bo zwykle są to teksty na tematy, których szuka czasem każdy z nas. My, copywriterzy zaś traktujemy też takie teksty jako źródła do pisania naszych artykułów.
7. Teksty specjalistyczne i eksperckie
To już teksty najwyższej jakości, zwykle obszerne i zawierające naprawdę szczegółową wiedzę na dany temat. Ponadto są kierowane najczęściej do specjalistów i ekspertów w danej dziedzinie, więc wymagają formalnego języka i branżowego słownictwa. Do tych tekstów należą również artykuły naukowe. Ich pisanie jest skomplikowane i wymaga naprawdę bardzo dobrego researchu, a najlepiej znajomości danej dziedziny. Początkujący copywriterzy nie powinni brać od razu takich zleceń, zresztą klienci chcący takie artykuły zazwyczaj szukają doświadczonych osób będących specjalistami w danym temacie.
8. Wpisy do social media
Wiele firm zleca copywriterom również pisanie wpisów w social media. Ba, bywa i tak, że klient zleca copywriterowi całkowite prowadzenie konta na Facebooku czy Instagramie. Wpisy w social media rządzą się swoimi prawami i są czymś zupełnie innym niż artykuły. Przede wszystkim stawiają na interakcję z odbiorcami. Pełne są bezpośrednich zwrotów do odbiorców oraz zachęt do działania na koncie w portalu czy kliknięcia w podany we wpisie link. Powinny być zwięzłe i konkretne. W social mediach nikt nie lubi elaboratów. Muszą też być urozmaicone podkreśleniami czy wypunktowaniami od kolorowych strzałek czy innych znaczków. Nie można nadużywać w nich emotikon. Nie powinno się również publikować gołego tekstu – zawsze musi być dołączone do wpisu zdjęcie albo link. Gołe wpisy niestety nie przyciągają ludzi.
Stawki za poszczególne rodzaje tekstów, jakie musi pisać copywriter
O cenniku pisałam całkiem niedawno, więc chyba wiadomo, że rozpiętość stawek w tej branży jest ogromna. Teksty SEO zwykle są najtańsze, bo są to teksty najniższej jakości. Jednak nie przesadzajmy i nie gódźmy się na stawki niższe niż 10 zł za 1000 znaków za teksty SEO. Opisy produktów też należą do najtańszych, jednak tutaj też raczej stawki nie powinny być niższe niż 10 zł/1000 zzs. Jeśli zaś chodzi o teksty na strony firmowe, tutaj możemy już oczekiwać nieco wyższej stawki, bo nie są to takie proste teksty, jak się wydają. W przypadku tekstów tematycznych zależnie od rodzaju i jakości tekstu stawki mogą rozciągać się od kilkunastu, do nawet 30 – 40 zł za 1000 znaków. Natomiast za teksty specjalistyczne i eksperckie nie przyjmujmy stawek niższych niż 40 – 50 złotych za 1000 znaków.
Poznaliście właśnie wszystkie rodzaje tekstów, jakie musi pisać copywriter. Sporo tego, prawda? Oczywiście na temat każdego rodzaju tekstów można by napisać osobny wpis, ale nie będę tego robić. Mam pewien plan, o którym w odpowiednim czasie Was poinformuję. 🙂
Pisanie tak obszernego wpisu jest trochę męczące. Możecie jednak dodać mi energii za pomocą kawy i okazać wdzięczność za przydatne rady. Będzie mi ogromnie miło! 🙂
Comments
Gosia
„Od pisania typowych precli już się odchodzi. To krótkie teksty, na około 1000 znaków, naszpikowane frazami kluczowymi. Teksty zapleczowe zaś są nieco dłuższe od precli, ale również publikuje się je na tak zwanych „tyłach” strony. Ich jakość nie jest więc istotna. Ważne, aby były napisane w miarę sensownie i zawierały odpowiednie frazy kluczowe. Dziś nie stawia się już tak na teksty pisane tylko dla wyszukiwarek. W każdym zleceniu, bez względu na rodzaj tekstu otrzymasz wytyczne, co do fraz kluczowych, które będziesz musiał w nim umieścić” – z tego wynika, ze dwie najbardziej znane platformy dla copywriterów siedzą w dalekim średniowieczu SEO. Zwłaszcza na jednej z nich notorycznie mylą precle z zapleczami, a nawet tekstami tematycznymi – wszystko w cenie śmiesznej nawet jak na precla. Zachęcam do zapoznania się z tymi wymogami jako z ciekawostką. nie wiem ,czy to zleceniodawcy nie rozumieją specyfiki każdego rodzaju tekstu SEO, czy chcą wykorzystać niewiedze początkujących piszących.
KamiX
Witam i dziękuję za komentarz. Tak, niestety tak jest. Dalekie średniowiecze panuje na GoodContent czy TB. One opierają się głównie na tekstach SEO za niskie stawki, a zleceniodawcy bezlitośnie to wykorzystują zamawiając długie teksty z całą litanią wymagań jako precle, żeby nie płacić za te najwyższej jakości choć i stawki za te wyższej jakości teksty wołają o pomstę do nieba. Klienci patrzą niestety tylko na swoje dobro, a nie copywritera. Wymogi portali znam i klientów tamtejszych również, bo sama na nich zaczynałam. To dobre portale dla początkujących, ale stawki nawet dla nich powinny być nieco wyższe. Wiadomo, że początkujący nie może od razu pisać wysokiej jakości tekstów za nie wiadomo ile i musi zacząć od SEO, ale nawet początkujący nie powinien pisać prawie za darmo. Problem tkwi właśnie w tym, że zawsze znajdą się tacy (najczęściej początkujący lub tylko dorabiający na copywritingu, niemający wiedzy i niewysilający się, żeby ją zdobyć), którzy napiszą za takie stawki i dlatego klienci nadal tak zlecają, bo po co płacić więcej skoro ktoś im w miarę przyzwoicie napisze nawet za dwa złote za 1000 zzs. Inna sprawa, że portale ustalają stawki minimalne na słabym poziomie, żeby nie stracić klientów, a klienci nie mają ochoty płacić więcej niż stawka minimalna.