Psychologia w copywritingu – poznaj siłę emocji i stosuj je w swoich treściach

Przypomnij sobie siebie podczas szukania i kupowania czegoś, co od dawna chciałeś/aś kupić. Co wtedy czułeś? Ekscytację, szybsze bicie serca, przyspieszony oddech? Co czujesz, gdy widzisz produkt, który może pomóc Ci w czymś, ułatwić w jakiś sposób życie i negatywne emocje zamienić w te pozytywne? Co skłania Cię do zakupu? Intrygujący opis, ciekawość, ekscytacja sprawiająca, że nie możesz się oprzeć? No właśnie. Emocje odgrywają w procesie zakupowym olbrzymią rolę, często większą, niż rozsądek. Dlatego w treściach musisz wywoływać u odbiorców odpowiednie emocje, pobudzić ich zmysły, poruszyć serce. Przekonaj się, jak istotna jest psychologia w copywritingu i zacznij stosować ją w swoich tekstach.
Dlaczego emocje odgrywają tak ważną rolę w copywritingu?
Emocje są czymś najważniejszym w życiu. To one wpływają na nasze decyzje, zachowania, upodobania. W copywritingu zaś stanowią most pomiędzy treścią a odbiorcą. Sama perswazja to dziś za mało. Dziś kluczem do konwersji są emocje, których nie wywołują treści generowane, a tych jest coraz więcej. Dlatego właśnie to, co wywołuje silne emocje jest coraz popularniejsze – wiadomo, że to napisał człowiek, bo tylko człowiek wie, czym są emocje i je odczuwa. Emocje wpływają na odbiorców w następujący sposób:
- angażują odbiorców – przyciągają uwagę i sprawiają, że treści są zapamiętywane, a odbiorcy dzięki temu są bardziej skłonni do interakcji.
- budują relacje – emocje dotykają serc odbiorców, sprawiają, że odbiorcy czują się rozumiani, wspierani, a to z kolei zwiększa ich skłonność do zaangażowania. Content marketing nie tylko ma skłaniać do sprzedaży, ale przede wszystkim ma zdobywać uwagę odbiorców i pokazywać, jak ważne są ich potrzeby. To jest fundamentem właściwych relacji z odbiorcami, które prowadzą do zaufania i sprzedaży.
- motywują do działania – pozytywne i silne emocje skłaniają do zakupów, zapisów do newsletterów, komentowania, udostępnienia itd.
- pozwalają dopasować treści do potrzeb odbiorców – dzięki zrozumieniu istotności emocji można tworzyć treści, które poruszają i motywują. Oferty stają się atrakcyjniejsze, a to daje efekty.
Psychologia w copywritingu – korzyści ze stosowania emocji w treściach
Emocjonalne treści mają większą siłę przekazu, co przekłada się na konwersje. Przy zaangażowaniu emocjonalnym, odbiorcy stają się bardziej skłonni do podejmowania różnych działań. Emocje sprawiają, że odbiorcy czują też większe zaufanie i są bardziej lojalni wobec marki. Tacy nie tylko raz dokonują zakupu, ale wracają i kupują ponownie. Ponadto treści, które budzą emocje, są lepiej zapamiętywane. Ludzie chętniej się angażują w dyskusje, udostępniają treści albo wracają po czasie, bo nie zapominają. Emocje w tekstach sprzedażowych wyróżniają też markę na tle konkurencji. Nie mówiąc już o konkurencji używającej AI. Emocjonalne treści wywołują też u odbiorców poczucie lepszego zrozumienia ich potrzeb i problemów, pragnień czy obaw.
Emocje wpływają na decyzje zakupowe, gdyż są największym motywatorem. Ludzie często kupują pod wpływem emocji, a nie rozsądku. Ponadto bardzo istotne jest pierwsze wrażenie, a emocje pozwalają wywołać je odpowiednie. Emocjonalne treści skuteczniej przyciągają uwagę, co jest niezwykle ważne dziś, kiedy jesteśmy bombardowani zewsząd reklamami i ofertami. Dziś trzeba tę uwagę odbiorców wygrać. Poza tym psychologia w copywritingu zahacza o ekonomię behawioralną. Wykazuje ona, że pod wpływem emocji ludzie potrafią dokonywać irracjonalnych wyborów, a nawet przepłacać. Zwraca także uwagę na społeczny dowód słuszności. Chcemy być postrzegani w pozytywnym świetle, więc kupując kierujemy się statusem społecznym, chęcią przynależności do społeczności i akceptacji społecznej. Wg ekonomii behawioralnej, mimo impulsywnego dokonywania zakupów szukamy racjonalnych wytłumaczeń, aby uniknąć poczucia winy czy wątpliwości. W tym też pomagają emocje.
Jakie emocje warto wykorzystywać w copywritingu?
Psychologia w copywritingu wskazuje na kilka rodzajów emocje, które najlepiej stosować w treściach. Przede wszystkim ważne są emocje pozytywne. Radość jest stosowana najczęściej, zwłaszcza w przypadku produktów lub usług zapewniających przyjemność i satysfakcję. Drugą z najważniejszych emocji jest nadzieja. Wzbudzenie w odbiorcach nadziei na rozwiązanie problemu, na lepsze jutro może bardzo mocno skłaniać do zakupu. Trzecia z najważniejszych emocji to zaufanie. Budujemy je poprzez prezentowanie opinii innych klientów, certyfikatów, gwarancji jakości czy wyróżnień i osiągnięć. To wskazuje na profesjonalizm i sprawia, że ludzie bardziej nam ufają.
Kolejną emocją, która skutecznie wpływa na decyzje zakupowe jest oczywiście zaskoczenie. Zaskakujące treści bardziej zapadają w pamięć i zwracają uwagę. To ważne szczególnie w social mediach, gdzie coraz trudniej zatrzymać scrollujących odbiorców. Tam właśnie liczą się zaskakujące hooki – nagłówki, które wręcz szokują. Oczywiście negatywne emocje także mogą wpłynąć na decyzje zakupowe. Taką emocją jest np. strach. Po pierwsze, wykorzystanie strachu przed niebezpieczeństwem pozwala przekonać odbiorców do zakupu tego, co zwiększa bezpieczeństwo. Po drugie zaś techniki typu oferty limitowane, tymczasowe, informacje o tym, że niedługo cena wzrośnie albo skończą się miejsca na kurs wywołują strach przed tym, że za chwilę będzie za późno. Można wykorzystywać też złość. Nie lubimy przemocy, krzywdy, kradzieży, oszustw, więc wywołanie złości może zwrócić uwagę na jakąś akcję społeczną albo produkt, który pomoże chronić się przed kradzieżą.
Jak tworzyć emocjonalne treści?
Przede wszystkim, zanim zaczniesz pisać, musisz przeanalizować grupę docelową pod kątem emocji, jakie możesz w niej wywołać. Musisz przeanalizować potrzeby, problemy tych osób, aby w odpowiedni sposób wzbudzić ich emocje i doprowadzić do tego, że będą kupować. Bez tego niczego nie napiszesz. A jak pisać emocjonalne treści? Rzecz jasna, stosując najnowsze trendy w pisaniu, na których skuteczność wskazuje także psychologia w copywritingu. Oto jakie techniki warto stosować:
- poruszające historie – storytelling to dzisiaj podstawa. Autentyczne historie, łatwe w odbiorze i wywołujące emocje mogą zdziałać cuda.
- budowanie napięcia – poruszanie, intrygowanie, aura tajemniczości czy wzbudzanie niepokoju może zwiększyć zaangażowanie odbiorców.
- sensoryczne opisy – sprawianie, aby odbiorcy zobaczyli obraz przed oczami, usłyszeli tekst, poczuli opisywany zapach, smak, to świetny sposób na wzbudzenie emocji i przekonanie do zakupu rzeczy i usług związanych z doznaniami sensorycznymi.
- metafory, analogie, porównania – upraszczanie przekazu poprzez użycie takich środków stylistycznych sprawia, że treści są bardziej zrozumiałe i łatwiejsze w odbiorze, a to przyczynia się do decyzji zakupowych.
- personalizacja treści – zwracanie się do jednej osoby i personalizowanie treści pod kątem zachowań zakupowych, preferencji czy danych demograficznych to kolejny z dzisiejszych głównych trendów tworzenia treści.
Pisanie w taki sposób, aby wywołać emocje u odbiorców może znacząco wpłynąć na ich zaufanie, pomóc zbudować odpowiednie relacje, a co za tym idzie zwiększyć konwersje poprzez wpływ na decyzje zakupowe.
Naucz się pisać nie tylko perswazyjne, ale i emocjonalne treści
Wiesz już, jak ważną rolę pełni psychologia w copywritingu. Możesz nauczyć się pisać treści nie tylko perswazyjne, ale i emocjonalne biorąc udział w moim Kursie Pisania Dobrych Treści. Na koniec kursu dostaniesz też workbook z ćwiczeniami praktycznymi, do którego dołączę także ćwiczenia z Wiosennego Wyzwania Pisarskiego, które prowadziłam w marcu. Od maja startuje tura standard – nie musisz od razu płacić całej kwoty, bo cena jest rozłożona na cztery raty. Jest to ostatnia tura, w której będą same prezentacje video. Później dojdą jeszcze materiały do odsłuchu, co spowoduje wzrost ceny! Jeśli zależy Ci na niższej cenie, zapisz się już teraz! Wyrusz w tę niezapomnianą podróż razem ze mną i stań się mistrzem klawiatury!
____________________________________________________________
Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie. 🙂 W dodatku wspierasz Zwierzogranie! 10% od każdej kawy wpłacę na zbiórkę! A jeśli chcesz wiedzieć więcej o BuyCoffee, zajrzyj TUTAJ.
