Oto najczęstsze pytania o copywritingu, jakie od Was otrzymuję. Jeśli czegoś Ci brakuje i masz jakieś pytania o copywritingu, zadaj je w komentarzu, a ja dodam odpowiedź. 🙂
1. Na czym polega copywriting?
Copywriting to nowoczesna branża, związana w dużej mierze z marketingiem internetowym. Polega na pisaniu na zlecenie/zamówienie klientów treści na strony internetowe, blogi czy sklepy. Są to różne rodzaje tekstów (zarówno SEO – precle i zapleczowe, jak i różnorodne teksty tematyczne, blogowe, specjalistyczne, eksperckie, newsy, gatunki dziennikarskie czy w końcu opisy produktów i kategorii do sklepów. Należy trzymać się wytycznych klientów oraz ustalonych terminów realizacji zamówień. Oprócz tego copywriter zajmuje się szukaniem zleceń i działaniami marketingowymi związanymi z promowaniem swojej oferty, a więc prowadzeniem bloga lub strony czy kont w social mediach. Niekiedy klienci szukają copywriterów do nawet stałego prowadzenia bloga czy social mediów.
2. Jak wygląda praca copywritera? Czy to to samo, co redaktor?
Praca copywritera wydaje się podobna do pracy redaktora w redakcji gazety, jednak znacznie się od niej różni. Redaktor pisze jedynie artykuły tematyczne wysokiej jakości bądź specjalistyczne w jednej tematyce. Jego praca kończy się na researchu i napisaniu tekstu. Następnie tekst trafia do innych osób, które wykonują korektę, adjustację, redakcję i przygotowują tekst do druku. W copywritingu wszystko jest na głowie copywritera. Musi on sam nie tylko wyszukać potrzebne informacje i napisać tekst, ale także zrobić korektę, sprawdzić unikalność, która jest najważniejsza i wysłać klientowi tekst niemal gotowy do publikacji. Ponadto copywriter pisze teksty na wszelkie możliwe tematy. Powinien mieć więc wszechstronną wiedzę.
3. Jak można zostać copywriterem?
Paradoks copywritingu polega na tym, że jest pracą zdecydowanie trudniejszą od zwykłego redaktora w gazecie, ale znacznie łatwiej jest zostać właśnie copywriterem. Redakcje poszukujące na stanowisko redaktorów wymagają zwykle wyższego wykształcenia dziennikarskiego lub polonistycznego oraz doświadczenia. W copywritingu wykształcenie jest atutem, ale nie jest obowiązkowe. Warto jednak zrobić przynajmniej kursy copywritingu i e-marketingu, by mieć odpowiednią wiedzę. Mój Kurs pisania dobrych treści uczy wszystkiego, co trzeba wiedzieć do wykonywania takiej pracy. Doświadczenie jest mile widziane, ale nawet ktoś, kto dopiero zaczyna, może szybko obronić się umiejętnościami. Tak naprawdę, by zostać copywriterem, wystarczy po prostu zacząć pisać.
4. Od czego zacząć przygodę z copywritingiem?
Do niedawna warto było spróbować swoich sił na portalach typu GoodContent.pl, Textbookers.com, 10heads.pl czy textbroker.pl. Jednak obecna sytuacja i pojawienie się AI na rynku sprawiły, że portale te świecą pustkami. Można szukać zleceń prywatnych na portalach takich jak Oferia czy Useme.eu. Jednak tutaj bardzo trudno dostać zlecenia, bo konkurencja jest ogromna. Najlepiej stworzyć sobie stronę na Facebooku, dołączyć do grup dla copywriterów, freelancerów i zleceniodawców i tam starać się o zlecenia. Dołączyć nie warto tylko do grupy Copywriter oferty market, bo tam źle nawet admin traktuje ludzi. Warto też założyć blog, na którym można prezentować swoją twórczość i ofertę. Nie można zapomnieć także o portfolio. CV nie jest niezbędne. Warto stworzyć sobie własną ofertę i cennik. Ceń się! W dobie AI to bardzo ważne, bo za grosze to właśnie z AI można korzystać!
5. Ile może zarobić copywriter?
Copywriter pracuje zazwyczaj na własny rachunek. Oznacza to, że nie otrzymuje co miesiąc równej pensji, jak na etacie. Zarabia tylko wtedy, gdy pracuje. Trudno więc jednoznacznie podać wysokość zarobków. Zależą one nie tylko od zaangażowania, ale także ilości i jakości zleceń i tego, czy pracujemy na pełny etat czy tylko dodatkowo. Pracując na pełny etat można wyciągnąć nawet do kilku tysięcy w ciągu miesiąca i spokojnie się z tego utrzymać. Przy pracy dodatkowej, kiedy czasu na pisanie jest znacznie mniej, zarobki będą niższe, ale dodatkowy tysiąc czy nawet parę stówek do niewysokiej, etatowej pensji robi już różnicę, prawda?
6. Jak wygląda rozliczenie za pracę copywritera?
Zazwyczaj stawka to kwota za tysiąc znaków ze spacjami. Oczywiście stawka ta zależy również od rodzaju tekstu i czasu, jaki trzeba poświęcić na pracę nad nim. Copywriterzy rozliczają się zwykle z klientami na podstawie umów o dzieło, rzadziej umów zlecenie.
7. Czy trzeba zakładać własną działalność?
Według przepisów prawnych, działalność nierejestrowaną można prowadzić dopóki miesięczne zarobki nie przekroczą połowy stawki minimalnej. Dotąd stawka ta wynosiła 2050 zł, więc nierejestrowaną działalność można było prowadzić do kwoty 1025 zł miesięcznie. Teraz jednak z racji podwyższenia płacy minimalnej, kwota ta również wzrośnie.
8. Czy copywriting to praca z możliwością rozwoju?
Wielu z nas zależy na tym, by praca nie była tylko przykrym, codziennym obowiązkiem. Chcemy, by praca dawała nam coś więcej niż tylko pieniądze. Copywriting to praca dla ludzi z pasją, która daje ogromne możliwości rozwoju. Osoba, która naprawdę ma umiejętności, zarówno pisarskie, redaktorskie, jak i marketingowe, ma szansę naprawdę wiele osiągnąć. Nic nie stoi na przeszkodzie, by copywriter z umiejętnościami i doświadczeniem, pisał kiedyś poważne artykuły dla internetowej redakcji jakiejś gazety, a nawet może prowadził w niej własny dział/kącik tematyczny. Wszystko zależy od zaangażowania, pasji i umiejętności.
10. Jak promować swoje usługi?
Łatwość zostania copywriterem powoduje, że decyduje się na to mnóstwo ludzi. Konkurencja jest więc ogromna, a sukces odnieść może tylko ten, kto potrafi się przebić. Oprócz umiejętności ważne jest więc promowanie w odpowiedni sposób swoich usług. W tym celu warto założyć konta na wyżej wymienionych portalach i dodawać ogłoszenia oraz publikować ogłoszenia na forach tematycznych czy wspomnianych też wyżej grupach na Facebooku. Na Facebooku warto założyć swoją stronę, a oprócz tego prowadzić na przykład blog. Wtedy klienci mają kilka kanałów, którymi mogą do nas dotrzeć.
11. Jaką wiedzę i umiejętności musi mieć copywriter?
Przede wszystkim copywriter pisze teksty niemal na każdy istniejący temat, więc powinien mieć wszechstronną wiedzę. Wiadomo, że nie będzie to na każdy temat wiedza pozwalająca na napisanie artykułów eksperckich na 10 tys. zzs i więcej, ale podstawowa wiedza na przynajmniej podstawowe tematy (np. finanse, edukacja, praca, biznes, ekonomia, marketing, medycyna, ekologia, przyroda, dieta, styl życia, fitness, sport) to obowiązek. Oprócz tego copywriter musi wiedzieć, kim są internauci i jak szukają informacji oraz czytają strony, mieć wiedzę na temat rodzajów tekstów, charakterystyki, zasad ich pisania, całokształtu pracy nad nimi, kontaktu z klientami, a także SEO i marketingu internetowego, bo raz, że treści są jego jednym z najważniejszych elementów, a dwa, copywriter musi prowadzić własne działania dla swoich usług.
12. Co jest niezbędne w pracy copywritera?
Zacząć należy od sprzętu. Przede wszystkim laptop, a najlepiej dwa. Przy dwóch można jeden przeznaczyć tylko do pracy, a na drugim robić inne rzeczy, żeby nie eksploatować nadmiernie jednego. To raz, a po drugie, kiedy jeden się zepsuje nie zostaje się bez niczego, a naprawa może potrwać o ile w ogóle będzie możliwa. Przydatny będzie także telefon. Zwykle kontaktujemy się z klientami mailowo lub przez messenger na Facebooku. Choć nie kontaktujemy się za pomocą połączeń (chyba że ktoś tak woli), telefon przyda się do odbierania maili i wiadomości oraz odpisywania na nie wtedy, gdy będziemy poza domem i nie będziemy mieć dostępu do komputera. Ponadto przyda się też drukarka ze skanerem, bo czasem trzeba wydrukować umowę, podpisać i odesłać skan klientowi. Do pracy trzeba mieć też dobry edytor tekstu (polecam Libre Office – darmowy, liczący na bieżąco znaki ze spacjami i pozwalający zapisać pliki w formatach Worda). Oprócz edytora może być pomocne też narzędzie do korekty tekstu czy system antyplagiatowy. Ponadto przyda się organizer, planer, w postaci kalendarza w kształcie książki, z większą ilością miejsca na zapiski lub gruby zeszyt, w którym na każdy dzień przeznaczymy przynajmniej stronę. Zeszyt będzie tańszy, ale więcej za to będzie nad nim pracy. Copywriting to praca zdalna, więc wymaga ogromnego zorganizowania i dokładnego planowania nie tylko pracy, ale każdego całego dnia, by wykonać niezbędną pracę i mieć jeszcze czas na niezbędne potrzeby, sprawy do załatwienia czy choćby dawkę ruchu niezbędną przy siedzącej pracy. Warto też przygotować sobie własną ofertę, cennik, zasady współpracy i prowadzić stronę internetową, blog oraz konta w social media.
13. Czy można pracować dodatkowo jako copywriter?
Oczywiście, że tak. Należy jednak pamiętać, że praca dodatkowa nie przyniesie takich zarobków jak „pełnoetatowa”, bo na pisanie jest dużo mniej czasu i trzeba się ograniczyć do wybierania mniejszych zleceń z niższymi stawkami. Taką pracę dodatkową mogą podjąć nawet osoby będące na rencie czy emeryturze. Jednak należy w takim przypadku pamiętać, żeby sprawdzić przepisy prawne, które ustalają limit dochodu, jaki można wtedy w takiej pracy osiągnąć. Ponadto pracując dodatkowo przy zatrudnieniu na etacie, nie można zapominać o tym, że pójście na chorobowe na etacie zmusza również do przerwania pracy dodatkowej. Warto się tego trzymać ze względu na wzmożone kontrole osób przebywających na zwolnieniach.
14. Czy copywriter może tylko pisać?
Nie. Może robić wiele różnych rzeczy – na przykład korektę, przeredagowanie, transkrypcję nagrań czy prowadzenie dla klienta konta w social mediach. Trzeba przy tym pamiętać, że jest kilka rodzajów copywritingu, a mianowicie copywriting SEO, czyli pisanie artykułów różnej maści na strony, Ghost writing czyli pisanie e-booków lub książek dla klienta na zlecenie (nie polecam tego, jest czasochłonne i nie zarobimy na tym tyle, ile zarobi klient na naszej pracy) czy copywriting kreatywny, a więc tworzenie treści i haseł stricte reklamowych. Ponadto copywriter umie pisać, więc może prowadzić blog i na nim zarabiać, może wydać własne e-booki czy nawet książki. Wszystko zależy od pomysłowości i oczywiście czasu, a źródło dochodu pasywnego na pewno się przyda.
15. Co z podatkami i składkami?
Copywriter pracuje przeważnie na umowę o dzieło. Ten rodzaj umowy nie nakłada obowiązku opłacania składek. Jest tylko obowiązek płacenia podatku dochodowego, który najczęściej (ale nie zawsze) odprowadza klient. Brak składek ZUS to z jednej strony więcej na koncie, ale z drugiej brak możliwości leczenia czy pójścia na chorobowe, bądź rentę. Nie zbiera się także nic na poczet emerytury. Na dłuższą metę trudno tak pracować. Umowa zlecenie jest rzadziej zawierana właśnie z powodu obowiązku odprowadzania składek. W przypadku własnej działalności, podatki (dochodowy i VAT, jeśli się jest VATowcem) oraz składki należy obowiązkowo opłacać i trzeba robić to samodzielnie. Jeśli chodzi zaś o roczne rozliczenie podatku, każdy klient, z którym podpisaliśmy umowę i który odprowadzał nam podatek, musi wysłać do US i nam PIT-11. Rozliczenia sporządza teraz Urząd sumując kwoty z wszystkich PIT-ów 11. Oczywiście przy własnej działalności rozliczenie wygląda nieco inaczej. Trzeba więc dowiedzieć się wszystkiego przed jej założeniem.
16. Kiedy założyć własną firmę i czy warto?
Założenie własnej firmy jest dziś bardzo proste. W przypadku copywritera wystarczy działalność jednoosobowa. Copywriter nie potrzebuje też specjalnie pieniędzy na założenie firmy. Nie musi wynajmować biura, kupować sprzętów czy zatrudniać ludzi. Pracuje w domowym biurze. Własną firmę warto założyć z kilku powodów. Po pierwsze, opłacane są wszystkie składki i działalność jest prowadzona zgodnie z prawem. Po drugie, wielu zleceniodawców woli dostać fakturę, zamiast papierologii związanej z podpisywaniem umów i chętniej wybierają do współpracy firmy niż freelancerów bez działalności. Ponadto firma jest dla klientów oznaką naszego doświadczenia i umiejętności (w końcu byle kto się za prowadzenie firmy nie bierze), więc zyskujemy szacunek i większe szanse na dobre zlecenia. Jednak nie warto spieszyć się z zakładaniem firmy. Najpierw trzeba przez jakiś czas popracować jako freelancer, nauczyć się tej pracy, sprawdzić umiejętności, czy nadajemy się do pracy zdalnej i przede wszystkim osiągnąć miesięczne zarobki na poziomie umożliwiającym opłacenie składek i podatków oraz pozostanie przynajmniej w miarę przyzwoitej kwoty na życie i wydatki związane z firmą (marketing, księgowość, ewentualnie zakup nowego sprzętu). Ponadto należy dowiedzieć się wszystkiego o przepisach prawnych i podatkowych związanych z prowadzeniem działalności.
17. Czy warto w ogóle zostać copywriterem?
Praca copywritera ma cały szereg zalet. Sam copywriting to porządny trening dla umysłu, możliwość dowiadywania się nowych, ciekawych rzeczy, radzenia sobie z różnymi wyzwaniami i satysfakcja, kiedy dajemy sobie z nimi radę. Jest to praca idealna dla introwertyków, ludzi z pasją, ambicjami i artystyczną duszą. Ponadto copywriting ma też wiele zalet, jako praca zdalna. Nie trzeba wstawać codziennie bardzo wcześnie rano (co nie oznacza, że można spać do południa oczywiście), oszczędza się mnóstwo czasu, który traciłoby się na dojazdy do pracy i pracuje w ciszy i spokoju, nikt nie przeszkadza. Pracując na spokojnie w domu odczuwamy też zdecydowanie mniejszy stres, choć praca copywritera całkiem wolna od niego nie jest. Nie ma tu wytyczonych stałych godzin pracy. Mamy zlecenie, to pracujemy i możemy pracować wieczorem, a nawet w nocy, jeśli w dzień nie lubimy czy nie mamy czasu. Tymczasem w normalnej pracy, trzeba siedzieć te całe 8 godzin stałego czasu pracy bez względu na to, czy mamy coś do zrobienia, czy nie. Tracimy w ten sposób wiele czasu, w którym można mnóstwo rzeczy zrobić w domu. Jeśli komuś zależy nie tylko na pieniądzach, to idealna praca dla niego.
18. Czy praca zdalna jest naprawdę dla każdego?
Niestety niekoniecznie. Praca zdalna jest mimo wszystko wymagająca. Czego wymaga? Idealnej samoorganizacji, a także samodyscypliny i motywacji. Nie każdy potrafi sam zorganizować sobie czas i się zmotywować. Niektórym dobrze robi szef sterczący nad głową i grożący zwolnieniem za opóźnienia czy źle wykonaną pracę. Ponadto własny dom pełny jest różnych rozpraszaczy, z którymi też trzeba sobie radzić. Szczególnie nie jest łatwo, kiedy mieszka się w bloku i słyszy wszelkie dźwięki od sąsiadów, nie mówiąc już o czasie, kiedy sąsiad wymyśli sobie remont.
19. Czy w pracy copywritera jest dużo stresu?
Z racji, że to praca zdalna, jest go dużo mniej, ale jest. W końcu to mimo wszystko współpraca z klientami, którzy mogą być bardzo różni. Do tego dochodzi stres związany z otrzymaniem trudnego tematu do realizacji, tym, że trudno nam dobić do tych 10 tys. znaków wymaganych przez klienta albo stres w związku z tym, że nic na dany temat nie możemy znaleźć, czy w końcu z obawą, że nie zdążymy na czas. Nie można też zapomnieć o tym, że sprzęt może spłatać nam figla. To też źródło stresu, bo przecież jak się coś zepsuje, to nie będziemy mogli w ogóle pracować. A co, jeśli akurat będziemy mieć zlecenie w toku albo z krótkim terminem realizacji? Nie wykonamy go, a czasami może zdarzyć się, że stracimy wszystko, co napisaliśmy i trzeba pisać od nowa. To jest bardzo frustrujące.
20. Jak zmotywować się do pracy?
Samomotywacja nie jest taką prostą sprawą. Przede wszystkim warto pamiętać, że nasze zarobki uzależnione są od tego, ile napiszemy. Nie pracujemy – nie zarabiamy. To podstawowa motywacja. Dodatkowo przynajmniej krótkie zlecenia róbmy nawet od razu i niczego nie odkładajmy na ostatnią chwilę. Zmotywujmy się w taki sposób – jeśli zrobimy to teraz, to później będziemy mieć czas na coś innego. Duże zlecenia np. na kilkanaście czy kilkadziesiąt tekstów mają zazwyczaj terminy kilkudniowe, więc rozkładajmy je sobie tak, by pisać po kilka tekstów codziennie, a nie zostawiajmy całych na ostatnią chwilę. Pisanie na ostatnią chwilę powoduje też, że się spieszymy i nasze teksty tracą na jakości, zwłaszcza, że może zabraknąć nam czasu na zrobienie korekty czy kontrolę antyplagiatową. Odbierajmy kolejne zlecenia, zwłaszcza te trudne, na trudniejsze tematy, trudniejsze rodzaje tekstów, z poważniejszymi wymaganiami, jako wyzwania, którym sprostanie czyni nas jeszcze lepszymi. Pamiętajmy, że służymy innym, jesteśmy potrzebni, bo potrafimy coś, czego oni nie potrafią i dlatego się do nas zgłaszają. To jest wspaniała motywacja, a już najlepsza to brak odrzuconych tekstów, poprawek i pochwały od zadowolonych klientów, nie mówiąc o takich, którzy do nas wracają lub decydują się na stałą współpracę.
21. Czy dzisiaj jest sens zostawać copywriterem?
Sens jest jak najbardziej, ale trzeba nastawić się na to, że nie jest łatwo. Nie zaczniesz już od GoodContent czy Textbookers ani żadnych łatwych zleceń. Proste teksty i tematy większość ludzi już tworzy z pomocą AI, więc daruj sobie teksty SEO. Trzeba więc od razu wykazać się umiejętnościami, aby przekonać do siebie klientów, którzy potrzebują wysokiej jakości treści. Takich AI nie jest w stanie wygenerować, więc copywriterów szukają przede wszystkim właśnie tacy klienci. Możesz zrobić dobry kurs, np. mój (link wyżej), stworzyć sobie pierwsze portfolio z napisanych kilku tekstów, bo nie muszą to być od razu treści pisane dla klientów. Jeśli masz pewność swoich umiejętności – wciąż masz szansę!
22. Czy sztuczna inteligencja może zastąpić copywriterów?
Odpowiedź jest krótka – NIGDY! Tych dobrych, piszących treści najwyższej jakości, idących w stronę dziennikarstwa, mających wiedzę i umiejętności nie zastąpi nigdy. Treści z AI są kiepskiej jakości i wymagają dużej korekty, uzupełnienia informacji, formatowania czy optymalizacji pod SEO, a to może zrobić wyłącznie człowiek. Poza tym kwestią czasu jest stworzenie przez Google jakiegoś algorytmu, który będzie wykrywał treści generowane i zrzucał w dół wyników wyszukiwania. Wtedy copywriterzy mogą wrócić w pełni do łask.