Zakupy przez internet robi dzisiaj niemal każdy. Są wygodne, bo nie trzeba wychodzić z domu. Są idealne dla osób, które nie mają w pobliżu sklepu, w którym mogłyby kupić konkretną rzecz, np. właśnie urządzenia elektryczne. Jednak kupowanie elektrycznych i elektronicznych (zarówno dużych jak i małych) urządzeń przez internet jest dość ryzykowne. W tym wpisie nakreślę ważne rzeczy, o których należy pamiętać decydując się na taki zakup przez internet.
Na początek jednak muszę poruszyć kilka ważnych, bieżących spraw, a mianowicie mam kilka próśb do moich potencjalnych i obecnych klientów. Są osoby, które przeklikują się tu z mojego instagrama. Bardzo proszę te osoby, by chcąc coś zamówić nie pisały mi prywatnych wiadomości na instagramie, bo ja nie sprawdzam tam ich na bieżąco. Z racji pracy siedzę głównie przy laptopie, więc mało korzystam z telefonu, a jedynie tam jest możliwe sprawdzenie prywatnych wiadomości na instagramie. Tu na blogu znajdziecie wszystkie możliwości kontaktu, w tym najbardziej preferowany mail. Kolejna uwaga dotyczy zarówno obecnych klientów, jak i nowych. Sprawdzajcie kochani folder SPAM w swoich skrzynkach mailowych. To nie zajmuje dużo czasu i nie boli… Mam klienta, który po zrobieniu przeze mnie pierwszego zlecenia nie płacił mi przez ponad tydzień, ba, nawet się nie odezwał. Napisał wreszcie ze dwa-trzy dni po tym jak się upomniałam, że mnie przeprasza, bo mój mail wpadł w SPAM i już myślał, że go ignoruję. Nie, ja nikogo nie ignoruję i wypraszam sobie takie uwagi. Ja jestem rzetelna, uczciwa i tego samego oczekuję od klientów. Jeśli wykonanie zlecenia mi się przedłuża, zawsze o tym informuję i wyjaśniam dlaczego, bo mam też inne swoje sprawy czy inne zlecenia. Ponadto moi drodzy nie oczekujcie ode mnie odpowiedzi zaraz po wysłaniu maila. Ja też od was tego nie oczekuję, bo wiem, że nikt nie zagląda na maila 500 razy dziennie. Oczekujesz ode mnie szybkiej realizacji? Zamów realizację ekspresową jeśli jesteś gotowy zapłacić więcej albo przysyłaj szybciej swoje załączniki czy informacje potrzebne mi do realizacji. Jeśli ociągasz się z przysłaniem załączników to wybacz, ale ja też się poociągam z realizacją, bo jak ktoś inny do mnie napisze w między czasie i szybko wszystko przyśle, to ja nie zamierzam czekać w nieskończoność na Ciebie i najpierw będę robić jego zamówienie, a Ty sobie poczekasz. Ostatnia sprawa jest taka – proszę zapoznać się z cennikiem i nie oczekiwać ode mnie od razu wyceny całego zamówienia. Będę w stanie to zrobić dopiero wtedy, kiedy wykonam pracę i będę wiedziała ile całość ma stron czy znaków, w zależności od tego czy cena jest za stronę, czy za 1000 zzs. Tyle, dziękuję, przechodzimy do tematu.
Kupowanie urządzeń RTV AGD przez internet – zalety i wady
Urządzeń elektrycznych i elektronicznych jest całe mnóstwo. Począwszy od RTV czyli wszelkich telewizorów, komputerów, telefonów, tabletów, przez drukarki, aparaty fotograficzne, skanery, po małe i duże AGD, a więc takie rzeczy jak grzejniki, wiatraki, żelazka, maszyny do szycia, odkurzacze, miksery, blendery, czajniki, opiekacze, tostery, gofrownice, ekspresy do kawy, sokowirówki, parowary, maszynki do mięsa, suszarki, urządzenia do włosów itp. no i oczywiście lodówki, pralki, zmywarki czy kuchenki. Czy warto takie rzeczy kupować przez internet? Zwłaszcza właśnie duże AGD?
Niewątpliwie zaletą takich zakupów przez internet jest wygoda. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają w pobliżu miejsca zamieszkania sklepu z takimi artykułami. Ponadto możliwość dostawy do domu jest idealna dla tych, którzy nie mają własnego pojazdu czy drugiej osoby do pomocy, z racji czego samodzielny transport oraz wniesienie sprzętu do mieszkania jest znacznie utrudnione. Dodajmy jeszcze do tego fakt, że takie urządzenia (szczególnie RTV i duże AGD) są drogie, a nawet bardzo, a w internecie można trafić na ciekawe promocje i ceny zdecydowanie niższe niż w sklepach stacjonarnych. Co jednak z wadami?
Przede wszystkim wadą takich zakupów jest ryzyko. Jest to wada każdych zakupów przez internet, niezależnie od tego co kupujemy. Jednak w przypadku urządzeń elektrycznych, a zwłaszcza tych dużych i drogich, ze względu na ich wysoką cenę i chęć zakupu na lata, ryzyko jest zdecydowanie większe niż np. ryzyko kupienia książki, płyty czy nawet butów, choć butów i ubrania nie polecam przez internet kupować. Z czego wynika to ryzyko?
1) nierzetelność informacji – opis produktu jest w tym przypadku najważniejszy. Urządzenia mają swoje parametry, wymiary, funkcje i to wszystko trzeba wiedzieć, aby wybrać odpowiednie dla siebie. Tymczasem mogą zdarzyć się pewne braki w informacjach, a i łatwo jest również oszukać klienta.
2) brak namacalności – w sklepie stacjonarnym możemy obejrzeć urządzenie z bliska, a w internecie możemy tylko sugerować się zdjęciami, które nie zawsze są dobrze zrobione i brakuje niektórych ujęć, podczas gdy być powinny. W sklepie stacjonarnym trudniej jest uzyskać wszelkie informacje takie jak wymienione wyżej. Jednak zwłaszcza w przypadku dużego AGD czy telewizora, nie jest łatwo wyobrazić sobie rzeczywistą wielkość urządzenia mimo podanych w internecie wymiarów i zdjęcia, a przecież duże urządzenia trzeba też dopasować do pomieszczenia, ścian i innych mebli, które w nim się znajdują. W sklepie stacjonarnym łatwiej dopasować urządzenie. W internecie to ryzykowne.
3) Dostawa – Jak wiadomo, każdy zakup internetowy przebywa pewną drogę od sklepu do naszego domu. Nie mamy wpływu na to i nie przewidzimy tego, co może stać się z naszym zakupem podczas transportu.
4) Cena – Często decydujemy się na zakup droższych rzeczy przez internet z powodu cen, które potrafią być nawet dużo niższe niż w sklepach stacjonarnych. Można trafić na ciekawe promocje i okazje. Wiele osób chętnie sprzedaje również urządzenia używane w cenach nawet o połowę niższych niż nowe. I właśnie to jest najbardziej ryzykowne. Zbyt niska cena może oznaczać produkt wadliwy lub sprzedawany tylko na części. Poza tym w przypadku urządzeń używanych mało kiedy podawane są informacje na temat tego ile lat ma urządzenie. Może być tak, że kupimy używane i zepsuje się nam po roku.
5) Płatność – Niezależnie od sposobu dostawy, zapłacić musimy od razu po kliknięciu „kupuję”. Dopiero po zatwierdzeniu formularza zakupowego (z dokonaną płatnością i zaznaczonym sposobem dostawy), rusza procedura dostarczenia nam zakupu. To może spowodować problemy w przypadku uszkodzenia kupionego sprzętu podczas dostawy, bo sklep nam pieniędzy już nie zwróci…
Jak zminimalizować ryzyko czyli o czym pamiętać kupując urządzenia elektryczne
Mimo dużego ryzyka nikt nikomu nie zabrania kupowania urządzeń elektrycznych przez internet. Ryzyko można bowiem mocno zminimalizować. Musi to być jednak zakup przemyślany od początku do końca. Należy się do niego wcześniej przygotować, jak i wiedzieć co robić już po otrzymaniu zakupu.
PRZED ZAKUPEM
Przed zakupem należy przede wszystkim dowiedzieć się najważniejszych rzeczy nie tylko o naszym zakupie, ale i sklepie czy sprzedawcy czy w końcu przepisach prawnych. Te rzeczy to:
- informacje dotyczące gwarancji na urządzenia – należy pamiętać, że gwarancja obejmuje tylko wady produkcyjne i uszkodzenia nie wynikające z winy użytkownika;
- przepisy sklepu/sprzedawcy dotyczące ewentualnych zwrotów, reklamacji;
- informacje czy sklep/sprzedawca oferuje ubezpieczenie zakupu od nieszczęśliwego wypadku;
- przepisy prawne dotyczące ewentualnego rozwiązywania problemów z dostawą;
- przy wyborze sklepu/sprzedawcy ważne jest, by nie brakowało żadnych informacji oraz danych kontaktowych w razie pytań;
- ważne, by sprzedawca/sklep podawał swój adres, bo dzięki temu możemy wybrać sprzedawcę znajdującego się jak najbliżej nas. Im krótsza droga do przebycia dla paczki, tym mniejsze ryzyko, że coś się stanie w czasie transportu;
- obecność informacji od sprzedawcy o powodzie zaniżonej ceny urządzenia.
PODCZAS DOKONYWANIA ZAKUPU
Podczas dokonywania zakupu również musimy dokładnie wszystko przemyśleć. Wybraliśmy sprzedawcę, produkt, ale przed nami jeszcze kilka ważnych decyzji. Wybieramy tutaj sposób płatności i dostawy. W przypadku urządzeń elektrycznych, a zwłaszcza dużego AGD i RTV najlepiej wybrać kuriera za pobraniem, czyli z płatnością przy odbiorze. Wyobraźmy sobie taką sytuację – kupujemy pralkę i wybieramy kuriera za pobraniem. Kurier wioząc nam pralkę traci panowanie nad samochodem i uderza w drzewo. Niestety ofiarą wypadku staje się nasza pralka. Nie dotarła do nas wcale ani za nią nie zapłaciliśmy, więc możemy zamówić spokojnie nową, a o kasę za zniszczony sprzęt sklep może walczyć jedynie z firmą kurierską. Jeśli kurier zderzył się z innym pojazdem i winny jest kierowca tego pojazdu, a nie kurier, wtedy firma kurierska chyba może starać się o odszkodowanie od ubezpieczyciela tego winnego kierowcy. Co jednak w przypadku kiedy zapłacimy za zakup przed dostawą? Wypadek kuriera to nie nasza wina i teoretycznie powinniśmy albo otrzymać nową pralkę, albo z powrotem pieniądze, jednak sklep na pewo nie będzie chętny ani na jedno, ani drugie. W tej sytuacji to my mamy prawo do odszkodowania od firmy kurierskiej. Warto również pamiętać o możliwości ubezpieczenia zakupu od nieszczęśliwego wypadku. Dzięki temu, pod warunkiem, że udowodnimy, że uszkodzenie sprzętu jest wynikiem wypadku, możemy ubiegać się o wymianę lub zwrot pieniędzy. I znowu przykład: Idziemy sobie i piszemy do kogoś SMS. Ktoś przebiega, potrąca nas i telefon wypada nam z ręki, uderza o chodnik i rozbija się. To jest właśnie nieszczęśliwy wypadek, chociaż, różnie może zostać potraktowane, bo telefon nie uległby uszkodzeniu, gdyby miał założone etui i szkło ochronne…
MOMENT DOSTAWY I PO
Zanim zapuka do nas kurier, musimy pamiętać, aby w dniu kiedy ma przyjść (zawsze informują w jaki dzień przyjdzie kurier, ale nie o której godzinie). Niestety powoduje to, że musimy być cały czas w domu. Jak już pisałam ostatnio, kurierowi trzeba otworzyć niemal natychmiast, bo zaraz ucieknie albo bez żadnej informacji zostawi paczkę u sąsiada. W momencie dostawy i po niej musimy pamiętać o:
- prawie do otwarcia paczki w obecności kuriera – kurier zwykle się spieszy, ale mamy prawo zamknąć drzwi i go nie wypuścić dopóki nie otworzymy przy nim paczki. Już uszkodzenie opakowania jest przesłanką do zwrotu towaru. Jeśli w obecności kuriera stwierdzimy jakieś uszkodzenia, kurier ma obowiązek sporządzić protokół dostawy, który jest jednocześnie dowodem na to, że uszkodzenie nie wynikło z winy nabywcy. Bez protokołu trudno jest udowodnić, że to nie nasza wina i uzyskać nowy sprzęt czy odszkodowanie;
- dokładnym przeczytaniu instrukcji i postępowaniu wg ujętych tam zasad – nie możemy sami na własną rękę podłączać urządzenia ani go używać, bo łatwo jest zrobić coś źle i zepsuć. Nestety awaria sprzętu powstała w wyniku nieumiejętnego użytkowania nie kwalifikuje się do wymiany sprzętu na gwarancję;
- zachowaniu wszystkich dokumentów – oprócz instrukcji, w zestawie musi znajdować się również karta gwarancyjna oraz paragon lub inny dokument będący dowodem zakupu w danym sklepie czy u danego sprzedawcy (w przypadku zakupów internetowych nie musi to być paragon). Tak samo kupując urządzenie w sklepie stacjonarnym nie możemy zapomnieć o zabraniu paragonu, bo bierzemy je zazwyczaj niezbyt chętnie;
- zachowaniu opakowania i wszystkich zabezpieczeń – w razie konieczności zwrotu, musimy odesłać zakup w stanie takim, w jakim go otrzymaliśmy, a więc w oryginalnym opakowaniu z zabezpieczeniami oraz ze wszystkimi dokumentami i dowodem zakupu. Oddając zakup do sklepu stacjonarnego, musimy mieć ze sobą paragon.
Zakupy przez internet są wygodnie i szybkie, ale nie oznacza to, że są łatwe. Nie można bezmyślnie klikać co popadnie, bo grozi to wplątaniem się w poważne problemy. Warto stosować się do powyższych porad, by zmniejszyć ryzyko związane z internetowymi zakupami, a zwłaszcza kupowaniem tą drogą urządzeń elektrycznych, które nie kosztują mało. No i właśnie – skoro mamy te kilka tysięcy na lodówkę, to tym bardziej znajdziemy kilkadziesiąt złotych na kuriera za pobraniem i ubezpieczenie zakupu. Na dziś tyle, a tuż przed Świętami o zakupach w sklepach stacjonarnych w związku właśnie z zakupami świątecznymi. Przez internet kupujemy na spokojnie, nie wychodząc z domu. W sklepach stacjonarnych za to czyhają na nas pułapki, łatwo kupić i wydać za dużo, a do tego irytujące czasem zachowanie innych klientów, pracowników i warunki panujące w sklepie. Dla kogo bywa to szczególnie uciążliwe? Zapraszam następnym razem!