Jak zostać copywriterem? Od czego zacząć przygodę z tym zawodem?

Jak zostać copywriterem? Od czego zacząć? To pytania najczęściej zadawane przez osoby, które chciałyby spróbować w tej branży swoich sił. Najczęściej padają na forach, w grupach w social mediach czy w wiadomościach prywatnych wysyłanych do doświadczonych już copywriterów. Ja też dostaję takie pytania. Dlatego już kiedyś przygotowałam zbiór pytań i odpowiedzi dotyczących copywritingu i umieściłam je w zakładce: Najczęstsze pytania. Teraz jednak postanowiłam na ten temat napisać coś więcej. Kto może zostać copywriterem? Jak przygotować się do tej pracy i jak zacząć – krok po kroku. Zanim jednak przejdę do tematu, muszę się czymś pochwalić! Mojego bloga czyta jedna z moich ulubionych aktorek z serialu SWK, o którym niedawno tutaj pisałam! To dla mnie wielki zaszczyt!

Kto może zostać copywriterem?

Copywriting polega na pisaniu artykułów na zamówienie dla klientów, którzy potrzebują różnych treści na swoje strony internetowe. Wydaje się więc, że aby zostać copywriterem wystarczy umieć pisać. Nic bardziej mylnego. Owszem, zostać copywriterem jest łatwo i może nim zostać każdy. Nie trzeba do tego żadnych specjalnych studiów czy uprawnień. Jednak nie jest to prosta praca. Ba, jest wymagająca i wbrew pozorom trudna. Copywriter powinien mieć sporą wiedzę i szereg różnych umiejętności, na czele z umiejętnością pisania i przekazywania informacji w odpowiedni sposób. Bardzo ważna jest także umiejętność pisania sprzedażowego, językiem perswazji.

Ponadto Copywriter musi też mieć odpowiednią osobowość. Koniecznie musi być samowystarczalny, cierpliwy, sumienny, terminowy, dokładny i z racji, że copywriting to praca zdalna, musi umieć radzić sobie z samotnością, koniecznością zamknięcia w czterech ścianach domu czy towarzyszącymi w domu wieloma rozpraszaczami. Musi także być odpowiednio zorganizowany i umieć sam się motywować do pracy. Ważne jest także odpowiednie podejście do klientów, do krytyki i ogólnie do wykonywanej pracy. Każdy może więc spróbować swoich sił w tym fachu, ale nie każdy, zdecydowanie nie każdy, zostanie copywriterem na dłużej i osiągnie sukcesy. Jak zostać copywriterem i osiągnąć sukces?


Jak przygotować się do pracy jako copywriter?

Przede wszystkim należy najpierw zorientować się, czy na pewno się do tej pracy nadajemy. Konieczna jest weryfikacja umiejętności pisania. W copywritingu potrzebne jest tak zwane lekkie pióro. Czym jest i czy na pewno je masz? Odpowiedź na to pytanie pomoże Ci znaleźć wpis: Co to znaczy lekkie pióro? Zastanów się, czy w ogóle lubisz pisać, na jakie tematy i po prostu zacznij to robić. Napisz jakieś teksty i daj do poczytania rodzinie, znajomym. Niech się wypowiedzą. Nie możesz jednak poprzestać na opinii ich samych. Jeśli ich opinia będzie pozytywna (a zapewne będzie, bo wiadomo, że rodzina czy znajomi nie chcą sprawić przykrości krytyką), zacznij pisać np. blog. Dzięki temu twoje teksty będą mogły zobaczyć osoby nieznajome i się wypowiedzieć. Kiedy już będziesz wiedział, czy twoje umiejętności pisania pozwalają na wejście do tej branży, zacznij się uczyć. Przede wszystkim musisz nabyć całą niezbędną do tej pracy wiedzę, a więc:

  • wszystko o pisaniu do internetu – rodzaje tekstów, ich specyfika, charakterystyka, zasady pisania do internetu, jak wygląda współpraca z klientem, jak stworzyć portfolio, własną ofertę, cennik itd.;
  • podstawowe informacje o SEO czyli pozycjonowaniu stron i tekstów w Google – czym jest SEO, na czym polega, zasady optymalizacji, frazy kluczowe, czynności in site, czyli wykonywane na stronie, a więc i w tekście, narzędzia pomagające w optymalizacji tekstów pod SEO itp.;
  • podstawowe informacje o marketingu internetowym – czym jest, na czym polega content marketing, jak pisać, aby przyciągać ludzi, jak pisać teksty sprzedażowe i inne informacje;
  • podstawową wiedzę z różnych dziedzin, a przede wszystkim z takich, jak: finanse, ubezpieczenia, medycyna, moda, styl życia, parenting, budownictwo, aranżacja wnętrz, motoryzacja, praca, prawo, informatyka (te tematyki wg moich obserwacji są najczęstsze wśród zleceń);
  • zasady pisowni i poprawnej polszczyzny – to jest obowiązek dla osoby chcącej zawodowo pisać. Musisz przypomnieć sobie wszystkie zasady pisowni, a także poznać narzędzia do korekty, którymi możesz sobie pomagać;

Jak zdobyć tę wiedzę? Niestety, wszystkiego trzeba powoli i żmudnie uczyć się samemu. Otworzyć wyszukiwarkę i szukać, grzebać, czytać. Trzeba przewalić dziesiątki artykułów pisanych przez innych copywriterów, speców od SEO czy marketingu. Ja zapraszam do przeglądania artykułów z poradami na blogu w zakładce Copywriting. Można też poszukać kursów copywritingu czy marketingu internetowego. Można znaleźć kursy zarówno darmowe, jak i płatne. Ja zrobiłam kurs marketingu internetowego od Google, zupełnie darmowy. Oprócz tego zrobiłam dwa płatne kursy – copywritingu i dziennikarstwa. Wszystkie kursy z certyfikatami i całkowicie online, bez wychodzenia z domu! Trzeba korzystać z takich możliwości!

Oczywiście oprócz zdobywania wiedzy ważną częścią przygotowania się do pracy jako copywriter jest oczywiście pisanie, do upadłego. Pisz jak najwięcej, czytaj jak najwięcej, aby zwiększać swój zasób słów, ćwicz szybkie pisanie z narzędziami, które znajdziesz w Google. Pamiętaj też, że copywriting to praca umysłowa. Trenuj więc mózg rozwiązując krzyżówki i grając w ciekawe gry logiczne;

Jak zostać copywriterem? Krok po kroku

Wiele osób mając mizerną wiedzę o tej pracy myśli sobie, że nie ma to, jak zostać copywriterem. Próbują więc, ale szybko okazuje się to być jak skok ze spadochronu z twardym lądowaniem. Niejednego ta praca przerasta, bo wychodzi brak albo wiedzy, albo umiejętności. Przyczyną może też być po prostu za szybkie rzucenie się na głęboką wodę. Zaczynać należy powoli, spokojnie i cierpliwie. Wykonuj powoli poniższe kroki:

  1. Przygotuj się – zdobądź wiedzę, przeanalizuj możliwości, umiejętności i jak najwięcej pisz;
  2. Załóż konto na Giełdzie Tekstów i zacznij tam sprzedawać artykuły – zobaczysz, czy będą się sprzedawać i czy nie będą wracać do sprzedaży. Oczywiście pamiętaj, że nic nie sprzeda się z dnia na dzień;
  3. Załóż konto na GoodContent.pl, Textbookers.com, 10heads.pl czy Contentowo.pl. – To idealne portale na początek. Dowolnie możesz wybierać sobie zlecenia z listy. Pomoże ci to sprawdzić swoje umiejętności w zakresie realizacji zleceń, a także sprawdzić jak będziesz sobie radzić z organizacją pracy i motywacją. Stawki nie powalają, ale na początek dobre i to;
  4. Załóż konto na whitepress.pl oraz ewentualnie na Useme.eu, Oferii czy Freelancerii. – Pamiętaj jednak, że tam bardzo trudno o zlecenia. Tam klienci preferują niestety firmy i osoby z dużym doświadczeniem, które potrafią się wg nich odpowiednio zaprezentować;
  5. Zgromadź portfolio – zamiast CV to jest najważniejsza rzecz dla copywritera. Portfolio to zbiór twoich najlepszych tekstów. Możesz stworzyć je w pliku PDF albo jako stronę internetową np. na Portfoliobox.net (miałam tam portfolio, ale niestety nie można tam sobie mieć i dłuższy czas nie zaglądać, więc straciłam je i nie polecam tego portalu). Lepiej jednak utworzyć sobie portfolio za pomocą wtyczki WordPressa i ja zamierzam tak zrobić. O portfolio będzie jeszcze niebawem osobny wpis;
  6. Załóż konta w social media, a przede wszystkim stronę na Fb i dołącz do grup dla copywriterów i zleceniodawców. Na kontach i w grupach możesz publikować swoją ofertę usług oraz chwalić się osiągnięciami. Unikaj tylko grupy Copywriter oferty market, gdzie wszyscy, włącznie z adminem traktują innych, zwłaszcza doświadczonych specjalistów jak śmieci. Nie warto tam dołączać, bo spotka tylko przykrość i nic więcej;
  7. Przygotuj własną ofertę usług, cennik i zasady współpracy. – Wielu klientów prosi o podanie stawki i odpowiadającego ci terminu;
  8. Kiedy już zobaczysz, że pisanie na portalach idzie ci dobrze, a klienci nie odrzucają twoich tekstów, możesz spróbować szukać prywatnych klientów. Pisz na różnych forach tematycznych, serwisach ogłoszeniowych, w grupach na Facebooku. Załóż też konto na Linked.in.
  9. Załóż stronę internetową lub blog – Własne miejsce w sieci jest niezbędne, bo w mediach społecznościowych, a szczególnie na Facebooku można albo dostać bana, albo spotkać się z hejtem z jakiegoś powodu. Na blogu nikt cię nie zbanuje, a hejterskich komentarzy nie dopuścisz po prostu do publikacji. Zresztą to najlepsze miejsce do pokazania swojej oferty, umiejętności i dzielenia się z innymi swoją wiedzą;
  10. Nie przestawaj się uczyć! W tej pracy nauka nie ma końca! Ciągle poznajesz coś nowego.

Czy trzeba zakładać działalność?

Nie trzeba od razu zakładać własnej działalności, ba, nawet tak od razu nie można. Do tego też trzeba się przygotować i dojrzeć. Przede wszystkim należy zdobyć odpowiednie doświadczenie i rozwinąć swoją działalność na tyle, aby można było ją nie tylko zarejestrować, ale i z powodzeniem prowadzić. Musisz najpierw osiągnąć zarobki, które pozwolą ci na opłacenie obowiązkowych składek ZUS, podatków i zostaną ci jeszcze na życie. Na szczęście praca copywritera nie generuje prawie kosztów. Jedyne koszty to te związane z zakupem nowego sprzętu czy pełnych wersji jakichś programów, w tym np. do księgowości i oczywiście coroczne wydatki związane z prowadzoną stroną bądź blogiem (domena i hosting), a także regularne opłaty związane np. z płatnym reklamowaniem usług.

Mimo braku kosztów i potrzeby wynajmowania biura czy zatrudniania ludzi nie należy się z zakładaniem działalności spieszyć. Nawet przez te 3-4 lata można popracować na tych umowach o dzieło. Wiadomo, nie ma przez to składek, bo nie są obowiązkowe przy tych umowach i na dłuższą metę nie da się tak pracować. Nie mamy bowiem możliwości korzystania z opieki zdrowotnej ani nie zbieramy na emeryturę. Spokojnie możemy jednak prowadzić działalność nierejestrowaną dopóki zarobek nie przekroczy połowy minimum krajowego. Składki można też opłacać dobrowolnie, ale należy pamiętać o jak najszybszym zgłoszeniu się w ZUS-ie, bo im dłuższy okres bez składek, tym większa dodatkowa opłata. Unikniemy jej właśnie zakładając działalność, bo nastanie obowiązku ubezpieczeniowego ją niweluje. Planując założenie działalności należy oczywiście zdobyć znów niezbędną wiedzę dotyczącą jej prowadzenia, księgowości i przepisów podatkowych czy prawnych.

To już wszystko o tym, jak zostać copywriterem. Wydaje mi się, że wyczerpująco odpowiedziałam na to pytanie. Życzę wszystkim rozpoczynającym przygodę z tą wspaniałą pracą powodzenia!