5 sposobów na najlepszy nagłówek, który przekona do kliknięcia
Nagłówek, czyli tytuł artykułu, to najważniejszy jego element. To on widoczny jest jako pierwszy po przejściu na stronę z artykułem, ale nie tylko. Jest widoczny w wynikach wyszukiwania czy linkach, więc jego zadaniem jest przyciągnąć odbiorców i zachęcić do kliknięcia. Nagłówek najlepiej stworzyć najpierw, planując cały artykuł (tytuł i śródtytuły). Można jednak też napisać najpierw treść, a dopiero później dopasować tytuł, aby był zgodny z treścią. Jeśli tworzysz nagłówek najpierw, musisz pamiętać o tym, by po napisaniu artykułu sprawdzić, czy jest spójny z treścią. Warto też pamiętać o tym, że odbiorcy zwracają uwagę na pierwsze i ostatnie słowa nagłówka. Teraz pokażę Ci 5 sposobów na najlepszy nagłówek do artykułu, ale pamiętaj, że nie stworzysz nigdy nagłówka, który będzie spełniał je wszystkie.
1. Nagłówek zaczynający się od liczby
Pierwszy sposób to taki, jakiego przykładem jest tytuł tego artykułu. Wskazuje on na to, że w artykule znajdziesz kilka rozwiązań jakiegoś problemu, porad, przykładów czy propozycji np. konkretnych produktów. Takie nagłówki są doceniane, bo świadczą o tym, że autor artykułu daje wybór. Nie wskazuje czegoś jednego według niego najlepszego, tylko różne warianty. Nikt nie lubi jak im się wciska tylko TO i koniec. Ludzie lubią mieć wybór i móc wybrać coś najlepszego dla siebie, więc takie nagłówki łatwo zaciekawiają i skłaniają do kliknięć.
2. Nagłówek w formie pytania
Pytanie w nagłówku to też znakomity pomysł, którego nie można pominąć wskazując 5 sposobów na najlepszy nagłówek. Wskazuje na to, że w artykule znajduje się na nie odpowiedź. Taki nagłówek jest super, ale pod warunkiem, że nie zapomnimy odpowiedzieć w treści na postawione pytanie. Ciekawie sformułowane pytania przyciągają, zwłaszcza jeśli ktoś poczuje, że odpowiedź jest mu naprawdę potrzebna.
3. Nagłówek z frazą kluczową na początku
Fraza kluczowa (ta główna – focus keyword) musi znaleźć się w nagłówku obowiązkowo. Jest to bardzo ważne dla SEO, tak samo, jak to, aby nagłówek spełniał choć jedną z pozostałych zasad. Fraza powinna znajdować się w pobliżu początku, a najlepiej na początku. Fraza jest też wyznacznikiem tematu artykułu, więc umieszczona na początku tytułu zostanie zauważona i przyciągnie odbiorców. Dla SEO ważna jest również długość nagłówka, która nie powinna przekraczać 60 znaków. Inaczej, jeśli nie ustawisz meta tytułu lub ustawisz nagłówek jako meta tytuł, dłuższy niż 60 znaków nie wyświetli się w całości w wynikach wyszukiwania.
4. Nagłówek z „naj”
Warto używać w nagłówkach słów „naj”, choć użycie słowa „najlepszy” należy dobrze przemyśleć. Każdy ma swoje zdanie i ma prawo sam ocenić, czy coś jest według czy dla niego najlepsze. Jednak inne słowa potrafią zaintrygować. Warto używać słów takich, jak: „najpiękniejsze”, „największe”, „najskuteczniejsze”, „najtańsze”, „najbardziej…” itd. Można też używać negatywnych określeń typu: „najgorsze”, „najstraszniejsze”. Najlepiej jednak połączyć ten sposób z liczbą na początku i podać kilka najlepszych, czy najgorszych wariantów, zamiast o jednej rzeczy, która dla innych wcale nie musi być taka najlepsza, czy najgorsza.
5. Nagłówek grający na emocjach
Warto zagrać na emocjach odbiorców i przyciągnąć ich intrygującymi słowami, które wzbudzą emocje powodujące nieodpartą chęć kliknięcia. Można wskazać na emocje, jakie może poczuć ktoś po przeczytaniu artykułu, np. „będziesz spokojniejszy”, „przestaniesz się stresować, obawiać”, „to poprawi ci humor” albo wczuć się w sytuację odbiorcy, np. „3 najlepsze sposoby na mole – już nigdy nie wyrzucisz jedzenia”, albo „Najlepsze sposoby na szybkie sprzątanie przy dzieciach i zwierzętach”. Jeszcze lepszy jest ten sposób do pisania wstępu, który z kolei musi zachęcić odbiorcę, który kliknął link, do przeczytania całego artykułu.
5 sposobów na najlepszy nagłówek – tylko nie clickbait!
Piąty sposób, czyli gra na emocjach, kojarzy się od razu z clickbaitami, prawda? Media czy portale plotkarskie stosują je na potęgę, bo dla nich liczba wejść jest istotna w kontekście wyświetleń reklam umieszczonych na stronach. Clickbaity są tak sformułowane, aby wzbudzić skrajne emocje, często negatywne lub wzbudzić poruszenie, silną ciekawość. Zwykle sugerują coś oczywistego, po czym okazuje się, że w artykule jest coś zupełnie innego. Przez nachalność i częstą niezgodność z treścią artykułu są coraz bardziej irytujące i coraz więcej osób przestaje się nabierać i przestaje czytać portale, na których raz, drugi i trzeci złapały się na clickbait. Należy więc unikać tworzenia nagłówków tego typu. Najlepiej stosować się do powyższych 5 sposobów na najlepszy nagłówek, a zyska się wiernych czytelników, a nawet klientów. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o pisaniu nagłówków i wstępów i w ogóle więcej o pisaniu w sieci, weź udział w Kursie Pisania Dobrych Treści. Zapisy ruszą w grudniu!
_______________________________________________________
Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie, a jak mogę okazać Ci wdzięczność – zobacz tutaj! 🙂