Pisanie na zlecenie – 10 zasad dobrego copywritera

Pisanie na zlecenie nie jest prostym zadaniem. Tak tylko się wydaje wielu osobom, które postanawiają zacząć z tym przygodę. Bardzo wielu naprawdę daleko do bycia dobrym copywriterem. Dzisiaj postanowiłam podzielić się z wami zasadami, które ja stosuję i które moim zdaniem powinien stosować każdy dobry copywriter. Jeśli jesteś copywriterem, przeczytaj i odpowiedz sobie na pytanie: czy na pewno jestem dobrym copywriterem?

1. Zanim zaczniesz pisać, poznaj odbiorców

Odbiorcami treści pisanych przez copywritera są rzecz jasna klienci lub czytelnicy klienta zamawiającego teksty. Oczywiście zadaniem klienta jest poinformowanie copywritera o swojej grupie docelowej. Jednak zasada ta odnosi się do ogółu osób, czyli internautów. Dobry copywriter widzi zasadniczą różnicę między internautami a czytelnikami gazet. Gazety czytają przeważnie starsi ludzie i robią to spokojnie, powoli, od pierwszej do ostatniej strony. Internauci natomiast są młodzi lub w średnim wieku i szybko przeglądają sieć, a zaczynają od wyszukiwarki, szukając konkretnych informacji na dany temat, konkretnej firmy, produktu czy usługi. Copywriter musi sobie uzmysłowić, że sam jest internautą. Warto przeanalizować własne zachowanie i wiedzieć, że piszesz dla… takich jak ty. Nie lubisz elaboratów, które na telefonie zdają się nie kończyć? Wolisz krótsze akapity i wypunktowania zamiast lawiny tekstu? Wiedz, że tak ma większość internautów.

2. Nie zostawiaj zleceń na ostatnią chwilę

Dobry copywriter potrafi odpowiednio rozłożyć swoją pracę. Nie zostawia wszystkiego na ostatnią chwilę i nie urządza w dzień, kiedy upływa termin wykonania, maratonu artykułów. Pośpiech nie służy. Jeśli masz duże zlecenie, na wiele długich tekstów wysokiej jakości, rozplanuj sobie takie zlecenie na kilka dni, a nie czekaj aż zacznie gonić cię termin. Jeśli jednak wiesz, że z jakichś ważnych powodów nie zdążysz wykonać zlecenia, poinformuj o tym klienta podając powód opóźnienia i termin, na który na pewno zlecenie wykonasz. Staraj się, by były to pojedyncze sytuacje, a nie notoryczne.

3. Pisz takie teksty, jakie sam chciałbyś czytać

To jest moja nadworna zasada, którą kieruję się nie tylko pisząc dla klientów, ale także prowadząc tego bloga. Staram się, by był on taki, na który sama z chęcią bym zajrzała i poczytała na nim wpisy. Pisanie na zlecenie, to pisanie nie tylko dla klienta, ale dla wielu ludzi, którzy będą to czytać.

4. Przeczytaj, co napisałeś

Pisanie na zlecenie nie polega tylko na napisaniu tekstu. Copywriter nie ma do pomocy korektorów, adiustatorów i innych i sam musi wykonać korektę swoich tekstów. Dobry copywriter czyta napisane teksty niejeden raz i nie skupia się tylko na błędach. Należy przeanalizować dokładnie tekst pod względem tego, czy spełnia wszystkie wymagania klienta i czy jest dobrze zoptymalizowany pod SEO. Korekta to nie tylko poprawa błędów, ale także uzupełnienie tekstu o braki, które zauważa się w trakcie czytania, czy uzupełnienie fraz kluczowych, jeśli jakichś brakuje. Dobry copywriter wysyła klientowi tekst perfekcyjny, zgodny z wymaganiami i bez błędów.

5. Wyciągaj wnioski

Dobry copywriter potrafi wyciągać wnioski zarówno ze współpracy z klientami, jak i z tego, co sam czyta w internecie. Współpraca z klientami nie zawsze układa się wzorowo. Klienci bywają różni. Dlatego warto wyciągać wnioski, by opracować własne warunki współpracy i nie pozwalać klientom wejść sobie na głowę. Natomiast szukając czegoś w internecie, a nawet robiąc research do swoich artykułów, warto wyciągać wnioski z tego, co się czyta. Zwracaj uwagę na jakość czytanych artykułów i wyciągaj wnioski, by nie popełniać tych błędów, które popełnili twoi koledzy po fachu, którzy pisali te artykuły.

6. Miej własne zasady

Dobry copywriter ma własne zasady współpracy, własną ofertę usług i cennik. Wielu klientów prosi o podanie stawek, terminu, w jakim copywriter może wykonać zlecenie i innych warunków współpracy. Trzeba być na to przygotowanym. Poza tym mając ustalone twarde zasady pracuje się łatwiej. Łatwiej także przebiega współpraca z klientem, kiedy narzuci się mu swoje zasady i nie ma on miejsca na „wyjazdy” typu: oddanie do poprawki miesiąc po wykonaniu, zwlekanie z zapłatą itd.

7. Nie bój się pytać

Dobry copywriter nie boi się zadawać pytań klientom lub prosić ich o wyjaśnienie jakichś niejasności w zleceniu czy uzupełnienie brakujących informacji. Często klienci piszą ogólnikowo, nie podając konkretnych oczekiwań, a potem oddają do poprawy, bo coś im nie pasuje, obwiniając copywritera o to, że coś jest nie tak. Dlatego to copywriter powinien zwracać uwagę na wszelkie niejasności i zadawać pytania, żeby uniknąć potem nieprzyjemności.

8. Bądź uprzejmy dla klientów

Niestety klienci są różni i potrafią działać na nerwy. Nie brakuje nawet złośliwców, którzy robią wszystko, aby sprowokować. Dobry copywriter jako profesjonalista nie daje się takim numerom. Wie bowiem, że taki złośliwiec może potem wystawić niepochlebną opinię, a nawet jedna taka wystarczy, by reputacja copywritera ucierpiała. Uprzejmość obustronna pozwala na zgodną i przyjemną współpracę.

9. Unikalność powinna być dla ciebie świętością, jak termin

Wszyscy żądają unikalności tekstów. To ważne, bo internauci nie lubią czytać tych samych tekstów. Jeśli przeczytali jeden tekst i na innej stronie trafią na podobny, szybko ją opuszczają. Dlatego tekst musi być unikalny, choć lepiej może użyć pojęcia „oryginalny”. Ostatnio bowiem czytałam, że słowo „unikalny” jest błędne i powinno się używać słowa „unikatowy”. Słowo „unikalny” definiuje się bowiem jako coś lub kogoś kto unika. Tak samo jak „niewidzialny” oznacza coś lub kogoś, kogo nie widać. Jednak jak dla mnie pojęcie unikalny pasuje do tekstów lepiej niż unikatowy. Unikatowy, to jedyny w swoim rodzaju, niepodrabialny, niezwykły. Teksty takie nie są. Wyglądają podobnie, zawierają podobne informacje, tylko są inaczej napisane. Nie są identyczne, ale też nie są od siebie różne całkowicie. Tu chodzi przede wszystkim o to, by nie kopiować informacji czy stylu tekstu źródłowego. Dobry copywriter nigdy nie kopiuje, pisanie na zlecenie na tym nie polega. Wyjątkowe są sytuacje, gdy klient wymaga wstawienia cytatu lub są elementy, których nie da się napisać inaczej, a więc frazy kluczowe, pełne nazwy firm, produktów, usług, ustawy itp. Dobry copywriter korzysta z programu antyplagiatowego zanim wyśle tekst klientowi i jest gotowy wysłać mu raporty w razie wątpliwości.

10. Pracuj z pasją i nie bój się żadnych zleceń

To, czy ktoś wykonuje swoją pracę z pasją i zaangażowaniem widać od razu. Nie tylko po samej pracy. W przypadku pracy copywritera, klienci nie widzą, jak pracuje, ale potrafią zobaczyć pasję i zaangażowanie w tekstach, ich jakości oraz w korespondencji z copywriterem. Pisanie na zlecenie potrafi znużyć, jeśli nie jest pasją, a to odbija się na jakości tekstów. Dla mnie pisanie jest właśnie pasją, nie tylko pracą. Gdyby siedzenie nie było tak niezdrowe, to mogłabym siedzieć przy komputerze cały dzień. 😉 Dobry copywriter z pasją nie boi się żadnych zleceń. Dla mnie każde zlecenie, to wyzwanie. Owszem naczytałam się na wielu stronach z poradami dla copywriterów, że warto mieć jakąś jedną ulubioną tematykę, dziedzinę, w której najlepiej się czujemy. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że zlecenia w ulubionej tematyce, to wielka rzadkość. Ba, często mam zlecenia na tematy, o których nie mam za wiele pojęcia, np. motoryzacja, budownictwo itp. Jednak takie zlecenia to dla mnie wyzwania. Nie są proste, więc mam satysfakcję, że sobie z nimi radzę. Dobry copywriter poradzi sobie z każdym tematem, bo potrafi znaleźć wszystko.