Opinie o produkcie – czy warto brać je pod uwagę przy zakupie?
Szukając jakiegoś konkretnego produktu przede wszystkim zwracamy uwagę na jego opis i zdjęcia. W przypadku urządzeń obchodzą nas najbardziej wszelkie ich parametry czy funkcje, a w przypadku ubrań lub butów ich rozmiary. Jednak w każdym sklepie przy niemal każdym produkcie znajdują się opinie o produkcie zostawiane przez osoby, które go kupiły. Można też ocenić samego sprzedawcę czy sklep, podobnie jak w Google można zostawić opinię o niemal każdej firmie i usługach. Opinie są ważne dla sprzedawców produktów i firm oferujących usługi. Z nich czerpią informacje o tym, czy produkt lub usługa jest dobra, czy jednak trzeba coś zmienić. Jednak opinie są też przydatne dla innych klientów. One również mają spory wpływ na podejmowanie decyzji o zakupie.
Opinie o produkcie – czy warto z nich korzystać przy zakupie?
Opinie innych użytkowników interesującego nas produktu są bardzo istotne. Potrafią powiedzieć więcej niż opis, który przecież zawsze będzie miał pozytywny oddźwięk. Każdy produkt zawsze jest przedstawiany tak, aby zachęcić do jego zakupu. Podobnie firmy też przedstawiają swoje usługi. Same superlatywy, ale zaglądając do opinii można zauważyć, że wcale nie jest tak różowo. Nie ma takiego, co dogodzi wszystkim. Zawsze komuś coś nie spasuje. I dobrze! Dzięki temu, że ktoś w opinii wytknie mankamenty produktu lub usługi, ktoś inny może ustrzec się błędu w postaci zakupu.
Na pewno warto przejrzeć opinie o produktach drogich, które są zakupami na lata. Chodzi mi przede wszystkim o wszelkie urządzenia elektroniczne i AGD, pojazdy, artykuły budowlane czy wnętrzarskie. Opinie zdecydowanie warto również sprawdzić w przypadku usług, bo w końcu zależy nam na specjalistach w danym fachu. Opinie o produkcie czy usłudze mogą nam naprawdę wiele powiedzieć. Dzięki nim możemy poznać prawdę zanim stracimy pieniądze. Owszem, najlepiej uzyskać opinie o czymś od znajomych, ale nie zawsze jest to możliwe.
Opinie o produkcie – tak, ale z dystansem
Nie ma wątpliwości, że warto korzystać z opinii o produktach czy usługach, ale mimo to należy traktować je z pewnym dystansem. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że ledwo nasze zamówienie zostanie dostarczone, a już dostajemy maila z prośbą o opinię. Jak nie zostawimy opinii od razu, to będą kolejne maile, typu: „Jeszcze nie zostawiłeś opinii”. Niektórych to wkurza i dla świętego spokoju tę opinię zostawiają. Tylko że to stanowczo za szybko. O ile opinię o ciuchach czy butach można zostawić od razu, bo szybko wystarczy przymierzyć je po rozpakowaniu, to wiarygodną opinię o urządzeniu, np. smartfonie czy laptopie można wystawić dopiero po jakimś czasie użytkowania. Sami też pamiętajmy o tym, żeby wystawić opinię o zakupie w odpowiednim czasie. Ponadto niektóre wytykane przez innych mankamenty mogą okazać się dla nas mniej istotne i nie musimy przez nie odrzucać produktu.
Najpoważniejszy problem z opiniami jest jednak inny. Jako copywriter piszący m.in. na portalach typu GoodContent.pl, zauważam czasami na nich zlecenia na napisanie opinii o produkcie lub usłudze. Oczywiście pozytywnych, bo jakże by inaczej. Ja takie zlecenia omijam łukiem najszerszym, jak się da. Niestety jednak zawsze znajdzie się ktoś, kto to zrobi skoro ktoś za to płaci. To pokazuje niestety, jak wiele pozytywnych opinii o produktach, usługach czy firmach jest fałszywych, pisanych dla kasy. Ja nie potrafiłabym napisać opinii o produkcie, którego nie używałam nigdy i nie znam.
Jeszcze jedna sprawa to programy partnerskie firm i sklepów. Tutaj każdy może się zarejestrować i polecać, bez znaczenia czy sam kupił dany produkt i czy korzystał z usługi. Ok, ja też zamieszczam czasem w artykułach linki afiliacyjne i też są to czasem produkty, których sama nie kupiłam. Jednak sprawdzam zawsze dokładnie każdy produkt, który polecam, żeby nie polecić byle czego. Mam wrażenie, że wiele osób poleca byle co, byle zarobić. Nie chce im się poczytać, szkoda im czasu, tylko rzucą link i napiszą, że coś jest super. Ja tak nie robię.
Co mnie najbardziej wkurza w opiniach
Opinie o produkcie czy usługach są bardzo istotne, ale nie brakuje też takich wkurzających. Wkurzających i przykrych zarówno dla samych sprzedawców czy usługodawców, jak i klientów. Oto co mnie najbardziej wkurza w zostawianych przez ludzi ocenach i opiniach:
- niska ocena bez uzasadnienia – ludzie potrafią dać nawet tylko jedną gwiazdkę i nie napisać nic. Żadnego wyjaśnienia, uzasadnienia dlaczego. To wkurzające, bo takie zachowanie jest zwyczajnie złośliwe, a zaniża ogólną ocenę produktu lub usługi;
- dwie lub trzy gwiazdki z dopiskiem „za krótko używam, żeby ocenić” – to po co w ogóle oceniasz? Jak nie jesteś w stanie wystawić konkretnej opinii, to sobie to na razie daruj. Poczekaj aż będziesz mógł, a nie zaniżaj średnią ocenę produktu czy usługi tylko dlatego, że nie możesz go ocenić od razu po zakupie;
- niska ocena i dopisek „niemiła obsługa” w np. salonie fryzjerskim – Pamiętaj, że ciebie obsługuje jedna fryzjerka, a w salonie pracuje ich kilka. To, że akurat trafiłeś na jedną mniej miłą, nie znaczy, że wszystkie takie są. Daruj sobie takie pisanie albo napisz o kogo konkretnie chodzi. To samo w przypadku przychodni czy gabinetów kosmetycznych albo urzędów;
- pięć gwiazdek i jedno słowo „super” – tak, to też nie wygląda wiarygodnie i może wkurzać. Lepiej już nie pisać nic, niż tylko tyle, bo to wygląda właśnie jak opinia wystawiona specjalnie, bo Ci to zlecono za kasę. Podobnie jak rozsyłasz linki, nie publikuj ich gołych ani ze zbyt ogólną opinią, tylko napisz coś więcej, bo coś takiego jest omijane szerokim łukiem;
Korzystajmy z opinii, ale z głową. Tak samo też je piszmy, znając nasze odczucia podczas ich przeglądania. Piszmy takie opinie, jakie sami chcielibyśmy przeczytać. Pamiętajmy, że nasze opinie są pomocne i dla sprzedawcy i dla innych klientów.