Jaką stawkę zaproponować copywriterowi?

Pisałam kiedyś już o cenniku copywritera i o tym, jak ustalać stawki za zlecenia. Teraz coś podobnego postanowiłam napisać dla zleceniodawców. Wielu klientów rości sobie prawo do narzucania stawek copywriterom. Nie powinno tak być, bo usługi wycenia zawsze sam wykonawca. Niestety jednak często tak jest, a stawki proponowane przez klientów są stanowczo za niskie. Jaką stawkę zaproponować copywriterowi, by móc liczyć na dobrej jakości treści? 

Dlaczego zaproponowanie odpowiedniej stawki jest tak ważne?

Nie możesz zaproponować zbyt niskiej stawki. Od niej bowiem wiele zależy. Zbyt niska stawka odrzuci od Twojego zlecenia dobrych copywriterów. Zainteresują się tylko początkujący albo chcący sobie jedynie dorobić, niemający pojęcia o prawidłowych stawkach i niepotrzebujący dużych zarobków, a zarazem mający niewielkie umiejętności. Jeśli więc zależy Ci na dobrym, doświadczonym copywriterze oraz naprawdę dobrze napisanych tekstach, stawka musi być odpowiednio wysoka, a przede wszystkim adekwatna do rodzaju zamawianych treści i Twoich oczekiwań. 

Dlatego ustalając sobie stawkę nie myśl tylko o tym, jak zaoszczędzić jak najwięcej, tylko ile zapłacić, aby jakość otrzymanych treści była satysfakcjonująca i przynosiła efekty, jeśli potrzebujesz treści sprzedażowych. Pamiętaj, że współpracę możesz podjąć prywatnie – sam szukasz ofert i wybierasz sobie copywritera spośród zgłoszeń lub na portalach, gdzie często jest tak, że copywriterzy sami wybierają sobie do realizacji zlecenia z listy, a Ty nie wiesz, kto wybrał sobie Twoje zlecenie i nie możesz go zweryfikować. Dobra stawka zwiększa możliwość trafienia na kogoś lepszego.

Jaką stawkę zaproponować copywriterowi – współpraca prywatna

Stawka zależy od kilku czynników, a mianowicie od rodzaju tekstu, Twoich wymagań dotyczących wyglądu tekstu czy jego jakości, a także czasu, jaki zajmuje napisanie takiego tekstu. To wszystko musisz wziąć pod uwagę, myśląc, jaką stawkę zaproponować copywriterowi, bo w taki sam sposób stawki ustalają sobie copywriterzy. Przede wszystkim powinieneś znać charakterystykę każdego rodzaju treści. Precle i teksty SEO nie mają większej wartości merytorycznej i nie masz prawa narzucać tutaj litanii wymagań, więc stawka może być niższa. Jednak nie może być niższa niż 10 zł/1000 zzs. Opisy produktów czy teksty na strony firmowe wydają się proste, ale potrafią nastręczyć trudności. Nie proponuj za nie mniej niż 15 zł/1000 zzs. Za teksty tematyczne w zależności od oczekiwanej jakości, nie powinieneś zapłacić mniej niż 20 – 30 zł/1000 zzs. Za artykuły specjalistyczne i eksperckie zaś nie możesz żądać mniej niż przedział 30-50 zł/1000 zzs. 

Jaką stawkę zaproponować copywriterowi – współpraca za pośrednictwem portalu

Portale typu GoodContent, Textbookers rządzą się swoimi prawami. Mają własne regulaminy, w których określają m.in. minimalne stawki dla poszczególnych rodzajów tekstów. Na portalach to właśnie klienci podają stawki i często są to właśnie te najniższe. Często też obchodzą regulamin wybierając tańszy rodzaj tekstów mimo wymagań nieadekwatnych dla tego rodzaju. W efekcie mamy tam precle z litanią wymagań za 2 złote/1000 zzs, czego być absolutnie nie powinno. Zamawiając tam teksty bądź uczciwy i nie bój się wyższych stawek. Pamiętaj też, że mimo podawania minimalnej długości nikt nie napisze Ci więcej, bo płacisz za tyle, ile podajesz.

Ponadto musisz pamiętać o jeszcze jednej rzeczy, o której większość klientów na portalach nie wie. Nie cała kwota, którą płacisz, trafia do copywritera. To, że płacisz VAT, wiesz. Jednak copywriter nie dostaje kwoty tylko bez VAT-u. Portal odprowadza również podatek dochodowy i nie tylko. Portale też chcą zarobić (a raczej właściciele), bo ich utrzymanie kosztuje, a właścicielami są firmy, które ponoszą też inne własne koszty. Dla zarobku portale ucinają jeszcze kwotę dla copywritera o prowizję, której wysokość zależy od portalu (na GC jest to 15%). Copywriter dostaje więc na rękę ledwo nieco ponad połowę z tego, co ty płacisz. Musisz to uwzględniać podając swoją stawkę. 

Jak widzisz więc stawka za tekst zależy od naprawdę wielu czynników, dlatego chcąc zlecić tworzenie treści dobrze to przemyśl i zaplanuj na to odpowiedni budżet, który umożliwi Ci współpracę z dobrym copywriterem.