Jak zrobić dobry research – oto, co musisz wiedzieć

Research jest pierwszym i najważniejszym etapem tworzenia treści. Żeby móc napisać artykuł, musisz najpierw zebrać informacje i musisz zrobić to dobrze, aby tekst był wysokiej jakości. Artykuł, zwłaszcza specjalistyczny, musi wręcz wyczerpywać temat i nie można używać w nim zwrotów zapychających, czy lać wody. W tekstach internetowych liczą się konkrety i najważniejsze informacje na dany temat. Jak działa wyszukiwarka? Jak znaleźć aktualne informacje? Jak zweryfikować ich prawdziwość? Oto co musisz wiedzieć o tym, jak zrobić dobry research.
Jak działa wyszukiwarka?
Zrozumienie działania wyszukiwarki jest kluczowe nie tylko dla dobrego researchu, ale także dla zrozumienia SEO. Z naszej perspektywy działanie wyszukiwarki jest proste – wpisujemy frazę, klikamy enter i mamy wyniki. Jednak od środka jest to skomplikowany mechanizm, działający mimo tego błyskawicznie. Szeroko temat działania wyszukiwarki oraz SEO opisuję (i omawiam – już niebawem dostępne będą także nagrania lekcji do odsłuchu) w moim Kursie Pisania Dobrych Treści, podobnie jak temat SEO. Nie będę się więc tu rozpisywać – zapraszam na kurs. Napiszę tylko, że strony są skanowane przez boty, sprawdzane są linki i odnajdowane frazy. Na tej podstawie strona otrzymuje notę SEO i zostaje zaindeksowana pod znalezione frazy. Po wpisaniu przez kogoś którejś z tych fraz w wyszukiwarkę wybiera ona z indeksu strony zaindeksowane na tę frazę i wyświetla je w kolejności wg przyznanej noty SEO. Oczywiście wyniki wyświetlane są w różne sposoby, tak zwane snippety. Nowością jest snippet AI. Skorzystanie z informacji zawartych w tym snippecie korci, ale pamiętajmy, że AI nie jest święta i potrafi generować bzdury. Stosunkowo nowym snippetem są także pytania z odpowiedziami, ale to są zwykle krótkie fragmenty. Nie należy ograniczać się do samych tych snippetów przy researchu do artykułów.
Jak zrobić dobry research?
Po pierwsze, jak wyżej – nie ograniczać się tylko do wspomnianych snippetów. Po drugie zaś, warto przeanalizować temat i ustalić sobie, co właściwie musimy znaleźć. Podczas wyszukiwania wykorzystujmy frazy kluczowe otrzymane od klienta. Te frazy musimy umieścić w tekście, ale w researchu także są bardzo pomocne. Nie tylko możemy znaleźć właściwe informacje, tym bardziej szczegółowe, im bardziej szczegółowe są frazy, ale także zbadać konkurencyjne teksty, by stworzyć lepszy. Jeśli klient podaje dość proste, ogólne frazy, nie bójmy się ich uszczegółowić, zwłaszcza gdy potrzebujemy dużo informacji. Nie bójmy się też wpisać fraz po angielsku i poszukać zagranicznych źródeł. Czasem w nich można znaleźć więcej informacji na dany temat, niż w polskich.
Korzystajmy ze wszystkich dostępnych snippetów. Mamy te podane wyżej, ale także tradycyjne wyniki wyszukiwania oraz te reklamowane. Mamy też snippety produktowe, wiadomości i inne. Wyszukiwarka daje coraz większe możliwości. Warto też nie opierać się tylko na Google. Bing też jest dobrą wyszukiwarką i, w celu konkurowania z Google, ma program lojalnościowy, gdzie można za korzystanie zbierać punkty, które można potem wymienić na karty podarunkowe do sklepów lub na wsparcie jakiejś fundacji.
Dobry research wymaga znalezienia co najmniej kilku źródeł – tym więcej, im więcej informacji jest potrzebne i im wyższej jakości ma być tekst. Najważniejsze jest jednak zbadanie tematu pod kątem jego szerokości. Najlepiej więc podzielić research na dwa etapy. Po otrzymaniu briefu od klienta warto od razu zrobić research wstępny, zwłaszcza gdy temat wydaje się wąski jak na wymaganą długość tekstu. Wpisujmy podane przez klienta frazy w wyszukiwarkę i sprawdźmy, co znajdzie. Jeśli od razu dużo – ok. Może nawet szczegółowy research nie będzie potrzebny. Jeśli zaś będzie problem ze znalezieniem odpowiedniej ilości informacji (temat okaże się zbyt wąski, jak na wymaganą długość tekstu), spróbujmy zrobić research szczegółowy (rozbudowane frazy, zagraniczne źródła). Jeśli nadal będzie problem, porozmawiajmy z klientem i poprośmy, by jeszcze raz przemyślał długość tekstu na tak wąski temat.
Jak znaleźć aktualne informacje?
Dobry research wymaga znalezienia aktualnych informacji, ale SEO niestety powoduje też trochę bałaganu. Nowe treści nie są tak szybko pozycjonowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj mija ok. 3 miesięcy od publikacji treści, do pierwszych wyświetleń w Google. I nie jest powiedziane, że od razu te treści będą wysoko. Wciąż wiele starszych treści jest lepiej wypozycjonowanych, niż nowe, więc wiele treści nieaktualnych znajduje się wciąż wyżej, niż aktualne. Jeśli więc mamy napisać artykuł na temat wymagający aktualnych treści (np. związany z przepisami prawnymi), warto skorzystać z kilku poniższych sposobów:
- dopisanie do frazy słów wskazujących na aktualność (aktualne, najnowsze, współczesne);
- dopisanie do frazy bieżącego roku;
- skorzystanie ze snippetu „wiadomości”, gdzie są najnowsze treści;
- skorzystanie z filtra czasowego w zakładce narzędzia (można wybrać, z jakiego okresu chce się zobaczyć treści).
Jak zweryfikować prawdziwość informacji?
Prawdziwość informacji jest niezwykle ważna, zwłaszcza w dobie AI. Nie można ślepo ufać żadnej stronie, bo nigdy nie wiemy, czy treści nie są generowane. Nie można też ufać temu, co się samemu wygeneruje. Najlepiej właśnie wyszukiwać w powyższe sposoby, by mieć pewność aktualnych informacji. Oprócz tego warto otworzyć więcej stron i sprawdzić, czy na każdej są te same lub bardzo zbliżone informacje. Jeśli już kilka stron podaje takie same, można mieć pewność ich prawdziwości. Oczywiście warto też stosować „profilaktykę” i unikać stron nieznanych, z dużo dalszych pozycji oraz skupiać się na stronach stricte tematycznych. Wikipedia nie jest najlepszym źródłem informacji. Wiele artykułów nie jest tam regularnie aktualizowanych, wiele napisanych błędnie dla beki, a i wiele może być wygenerowanych przez AI i tam wstawionych. Jeśli szukamy informacji na bardzo konkretny, wąski temat, unikajmy portali ogólnoinformacyjnych z różnymi kategoriami treści. Tam zwykle są proste artykuły pisane dla laików, dotyczące życia codziennego itd. Wybierajmy za to strony tematyczne, profesjonalne. Np. szukając informacji na temat jakiejś choroby wybierajmy portale stricte medyczne.
Jak zrobić dobry research? Tak, aby znaleźć odpowiednią ilość istotnych, konkretnych, wiarygodnych i aktualnych informacji. Nie zrażajmy się tym, że taki research może potrwać. Pamiętajmy, że to jest najważniejszy etap naszej pracy, bez którego tekstu nie napiszemy.
_______________________________________________________________
Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie. 🙂 A jeśli chcesz wiedzieć więcej o BuyCoffee, zajrzyj TUTAJ.
