Jak przygotować dobry brief dla copywritera?

Lubię ludzi, którzy dobrze wykonują swoją pracę. Zwłaszcza jeśli wykonują pracę dla mnie i od tej pracy zależy, czy coś mi się uda, czy nie. Ja też staram się dobrze wykonywać swoją pracę, ale żebym mogła ją dobrze wykonać, to klient musi najpierw dobrze wykonać swoją pracę dla mnie. Tak, chcąc, abym zrealizowała dla Ciebie zlecenie, Ty też musisz wykonać pewną pracę, a mianowicie przygotować mi dobry brief. Zobacz, jak przygotować dobry brief dla copywritera i co powinno się w nim znaleźć.
Dlaczego dobry brief jest tak ważny? 

Dlaczego dobry brief jest tak ważny?

Dobry brief to podstawa, aby copywriter dobrze wiedział, co i jak ma zrobić. Jeśli nie podasz swoich oczekiwań, ryzykujesz, że otrzymany tekst nie przypadnie Ci do gustu. Z jednej strony takie briefy sprawiają, że zlecenia są łatwiejsze i mniej pracochłonne. Mogę pisać po swojemu, tak jak mi się podoba, ale ryzykuję, że Tobie, jako klientowi tekst się nie spodoba i dostanę go z powrotem do poprawy. Nierzadko dochodzi do nieporozumień, bo klienci mają pretensje do mnie, a to tylko i wyłącznie ich wina przez niedopracowany brief. Bardzo szczegółowe briefy z kolei czynią zlecenie pracochłonnym i czasochłonnym, toteż za takie są wyższe stawki. Jednak przynajmniej wiem, co i jak mam zrobić. Jeśli brief jest byle jaki, bez podanych oczekiwań, to ja biorę mniej, ale oczekuję, że klient zaakceptuje to, co dostanie, skoro nie wymaga. Oczywiście trzeba też wiedzieć, kiedy można wymagać, a kiedy nie. 

Jak przygotować dobry brief dla copywritera?

Przygotowując brief należy przede wszystkim wziąć pod uwagę rodzaj tekstu, jaki się potrzebuje. Teksty SEO to teksty najniższej jakości, pisane głównie dla botów wyszukiwarek, więc nie należy tu wiele wymagać, zwłaszcza że niewiele kosztują. Inaczej jest w przypadku innych rodzajów tekstów. Najwięcej można, a nawet trzeba wymagać w przypadku tekstów specjalistycznych i eksperckich. Jednak pamiętaj tworząc brief, że nie musisz pouczać copywritera. To specjalista, który wie, jak napisać każdy tekst. Ty musisz tylko podać informacje, bez których napisanie tekstu nie byłoby możliwe. Fryzjera nie pouczasz, jak ma zrobić Ci fryzurę, tylko mówisz jaką chcesz, a lekarza nie pouczasz, jak ma Cię leczyć, a jak nie. Tutaj jest to samo. 

Jakie informacje powinien zawierać dobry brief dla copywritera?

Przede wszystkim KONKRETNE! Ja już dość mam niedomówień i pretensji do mnie, podczas gdy winny jest klient przez swoje niekonkretne informacje. Przykład: dostałam zlecenie na dwa opisy firm, do 1000 znaków. W załącznikach były informacje o firmach. Firmy dwie, dwa opisy, więc szybko to zrobiłam i wysłałam. Nagle dostałam informację, że brakuje opisu jednej firmy. Jakim cudem, skoro w jednym pliku wysłałam oba opisy? Było napisanie w briefie „dwa opisy”, to zrobiłam dwa, bo były dwie firmy, a tu się okazało, że dla jednej z tych firm miały być dwa opisy. To trzeba napisać, a nie mieć potem do mnie pretensje! A teraz do meritum. Dobry brief dla copywritera powinien zawierać następujące informacje:

  • Nazwisko klienta, nazwę firmy, adres strony internetowej, na którą copywriter ma napisać teksty – Miło wiedzieć, dla kogo robię zlecenie i zobaczyć stronę, na której będą moje teksty. Mogę zobaczyć, jak wyglądają inne treści i dopasować do nich swój styl. Strona internetowa to wręcz obowiązek w briefie;
  • Rodzaj, tematyka i temat tekstów – Musisz podać rodzaj tekstu, bo jest ich wiele i znacznie się różnią. Oprócz tego muszę znać tematykę, ale warto uszczegółowić brief o dokładny temat. Jeśli chodzi o teksty SEO, można podać same frazy i oczekiwać tekstów na dowolny temat, pod te frazy. Jednak w przypadku artykułów tematycznych, specjalistycznych czy sponsorowanych, musisz podać temat. Ja nie mam czasu wertować Twojej strony, na której jest już milion artykułów, by dowiedzieć się, co już tam jest, a czego jeszcze nie ma. To Ty powinieneś wiedzieć, o czym artykuł chcesz teraz opublikować. Ja nie chcę później czytać maili, że temat Ci nie pasuje;
  • Liczba i długość tekstów – Długość najlepiej podać w formacie np. „do…” lub w przedziale „od – do”. Tak jest mi łatwiej pisać niż gimnastykować się, aby napisać dokładnie podaną ilość znaków. Co do liczby – wróć do podanego przeze mnie przykładu;
  • Grupa docelowa – To chyba powinnam dać na samym początku, bo to jedna z najważniejszych informacji, która w briefach pojawia się jednak bardzo rzadko. Ja muszę wiedzieć, dla kogo piszę, bo nie piszę ani dla siebie, ani dla Ciebie, tylko dla Twoich odbiorców/klientów i to Ty musisz mi tę informację podać, bo ja nie jestem jasnowidzem, żeby się tego domyślić;
  • Frazy kluczowe – Jeśli zamawiasz tekst SEO, opis kategorii do sklepu czy tekst tematyczny, który też trzeba wypozycjonować, musisz podać mi frazy kluczowe wraz z tym, ile razy mają się pojawić w tekście. I nie, nie musisz mi przypominać, że fraza ma być w tytule, w nagłówkach czy we wstępie, bo ja to wszystko wiem;
  • linki i anchory – Jeśli chcesz podlinkować wewnętrznie, podaj linki do podstron, które chcesz podlinkować. Jeśli chcesz linkowanie zewnętrzne, podaj link do strony, która ma być podlinkowana. Fajnie, jeśli podasz też anchory, pod które mam podpiąć linki. Będzie mi trochę łatwiej;
  • Twoje oczekiwania i dodatkowe informacje – Tu masz miejsce na swoje wymagania. Tylko tak, jak pisałam, suche informacje, a nie jakieś pouczanie copywritera, jak ma nie pisać. Możesz podać jakieś słowa czy frazy, których mam unikać albo informacje, o których mam nie pisać. To też miejsce na podanie informacji, których oczekujesz w tekście, żeby nie było, że nie napisałam czegoś, co Ty miałeś na myśli. Powtarzam – nie jestem jasnowidzem i nie czytam w myślach. To tak samo, jak ze szkolnymi wypracowaniami i zakichanymi kluczami odpowiedzi… Tu masz też miejsce na napisanie, czy oczekujesz pogrubienia fraz lub ważniejszych informacji, listy punktowanej itd. O listę potrafię zadbać sama w przypadku rodzajów tekstów, które tego wymagają i nie trzeba mi o tym pisać;

Dobry brief dla copywritera – kilka słów na koniec

Szczegółowy brief podajesz już w bezpośrednim kontakcie z copywriterem. Jeśli dopiero szukasz copywritera, nie musisz od razu podawać wszystkich informacji, ale jeśli chcesz kogoś zainteresować zleceniem, pewne informacje podać musisz. Jak ktoś ma się zainteresować zleceniem, gdzie nie ma podanej tematyki, rodzaju tekstów, rodzaju współpracy, stawki czy preferowanego rozliczenia? A takich ofert i ogłoszeń jest niestety pełno i dziwię się, że ktokolwiek na nie odpowiada. No, ale ogłoszenia i oferty zleceń to temat na kolejny wpis.

Podsumowując na koniec, dobry brief dla copywritera powinien być konkretny, ale zwięzły. Nie mam czasu na czytanie elaboratów wielkości specjalistycznego artykułu, będących ścianą tekstu, bez oznaczenia konkretnych informacji, a nawet i z błędami, bez znaków interpunkcyjnych, bo to też się zdarza. Pamiętaj, że choć sam sobie treści nie piszesz, to wypada pokazać, że polszczyzna nie jest Ci obca, bo przecież oceniasz pracę copywritera. Nie jest mi miło być ocenianą przez kogoś, kto sam nie umie pisać, co widać po briefie. Przyłóż się więc i wykonaj dobrze swoją pracę, jeśli zależy Ci na otrzymaniu dobrych tekstów od copywritera. 🙂