Grupa docelowa – najważniejsza kwestia przy tworzeniu treści

Pisanie do internetu wymaga trzymania się kilku istotnych zasad. Najważniejsze jednak jest tworzenie treści pod odpowiednią grupę docelową. Każdy, kto chce prowadzić jakąkolwiek działalność, musi przede wszystkim przemyśleć, do kogo będzie kierował swoją ofertę. I do tych osób musi później „adresować” swoje treści i reklamy. Czym jest grupa docelowa i dlaczego jest najważniejszą kwestią przy pisaniu tekstów? Zobacz przykłady grup docelowych dla konkretnych usług, produktów czy treści.
Czym jest właściwie grupa docelowa i dlaczego jest tak ważna?
Grupa docelowa, zwana inaczej leadem lub też targetem, to grono osób, do których kierowana jest oferta lub treść. W zależności od rodzaju treści czy oferty, lead może być węższy lub szerszy. Leadem mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Wybór odpowiedniej grupy docelowej jest kluczowy dla sprzedaży. Dotarcie do właściwych osób znacznie zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferty czy zakupu produktu. Ponadto z wyszukiwarki korzystamy zwykle wtedy, kiedy wiemy, czego chcemy szukać. Szukamy konkretnych treści, tematów, produktów czy usług. Na podstawie naszej aktywności i tego, co nas interesuje, algorytmy Google czy Social Mediów proponują nam treści. Dlatego ważne jest kierowanie treści lub ofert do odpowiednich grup docelowych, aby trafiły do właściwych osób, które rzeczywiście mogą zainteresować.
Jak wybrać właściwą grupę docelową?
Wybór właściwej grupy docelowej zależy od kilku istotnych czynników. Dlatego niezbędne jest śledzenie statystyk ruchu na stronie czy statystyk sprzedaży, aby poznać jak najwięcej informacji o osobach korzystających. Warto też robić analizę konkurencji pod kątem tego, do kogo kierowane są podobne oferty do Twojej. Przy wyborze grupy docelowej należy szczególnie zwracać uwagę na:
- wiek – jeśli oferujesz coś dla dzieci, musisz kierować ofertę do rodziców, zawężając grupę do rodziców dzieci w konkretnym wieku, a jeśli coś dla seniorów, to nie możesz kierować oferty do młodzieży, chyba że chcesz promować coś jako pomysł na prezent.
- płeć – oferty garniturów nie będziesz kierować do kobiet ani oferty sukienek czy butów na obcasie do mężczyzn. Tak samo oferty perfum o zapachach owocowych lub kwiatowych nie skierujesz do mężczyzn. No, chyba że znowu jako pomysł na prezent.
- miejsce zamieszkania – firmy oferujące usługi lub produkty lokalnie, muszą kierować ofertę do osób z okolicy, w której działają. Np. fryzjer z Krakowa musi szukać klientów wśród mieszkańców Krakowa i okolic, bo po co ma szukać ich w Gdańsku. Ponadto sprzętu czy mebli ogrodowych nie zaoferujesz osobom z miasta, chyba że mają działkę. To oferta dla mieszkańców wsi.
- okazja – nierzadko kupujemy coś ze względu na okazję. Dlatego, jeśli oferujesz coś jako pomysł na prezent, musisz kierować ofertę do osób szukających prezentów na urodziny, imieniny czy święta. Należy pamiętać tutaj o sezonowości. Np. produktów świątecznych nie możesz promować przez cały rok, bo zainteresowanie nimi jest tylko w grudniu, a produktów lub usług związanych z weselami nie będziesz oferować w adwencie czy wielkim poście, kiedy nie ma wesel.
- częstość korzystania – lepiej mieć jednego klienta, który korzysta często i regularnie, niż 10, którzy korzystają rzadziej i nieregularnie. Jeśli chcesz oferować coś, co można kupować często, ten aspekt musisz wziąć pod uwagę przy wyborze grupy docelowej.
- potrzeby – niektóre rzeczy, zwłaszcza droższe, kupujemy rzadziej i zależnie od potrzeby. Np. nowy telefon kupujemy zwykle co kilka lat, wtedy kiedy obecny nam się zepsuje lub przestanie spełniać nasze oczekiwania. Ponadto nie każdy telefon będzie dobry dla każdego. Jedne osoby używają go tylko do rozmów, inne do korzystania z internetu, SM czy innych aplikacji, a jeszcze inne do robienia zdjęć, grania czy słuchania muzyki lub oglądania filmów. Grupa docelowa musi więc być dopasowana do parametrów urządzenia. Podobnie ze sprzętem AGD, meblami czy pojazdami.
- pasje, hobby, upodobania – puzzle na tysiąc lub więcej elementów kupi tylko pasjonat układania, tak samo jak wędkę i akcesoria kupi tylko pasjonat łowienia ryb. Natomiast zaawansowany aparat i sprzęt fotograficzny kupi tylko pasjonat lub zawodowy fotograf
- zawód – to też bardzo ważna kwestia. Tylko osoba chcąca otworzyć salon kosmetyczny kupi profesjonalny sprzęt do manicure, pedicure albo do makijażu. Natomiast ofertę usług informatycznych dla firm, skierujesz głównie do biur.
- wykształcenie – rodzice dzieci lub osoby z wykształceniem podstawowym będą adresatami oferty przyborów szkolnych czy pomocy naukowych, zeszytów podręczników, plecaków. Do rodziców i uczniów kieruje się też oferty korepetycji. Natomiast do licealistów, studentów czy dorosłych można kierować oferty kursów i szkoleń.
- poziom zdecydowania – kiedy czegoś szukamy w Google, często jesteśmy zdecydowani na zakup albo wiemy, że tego potrzebujemy. Ale mało kiedy jesteśmy zdecydowani na coś konkretnego. Zwykle musimy to znaleźć. I to jest właśnie najważniejsze w tworzeniu treści sprzedażowych – przekonanie nieprzekonanych. Dlatego grupa docelowa nie może obejmować tylko tych zdecydowanych, ale przede wszystkim niezdecydowanych. Zadaniem naszych treści jest ułatwić im decyzję.
Przykłady grup docelowych do konkretnych produktów lub usług
Wybierając grupę docelową, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Jaką potrzebę może mieć potencjalny klient i jak nasz produkt/usługa może ją spełnić?
- W jakim wieku osoby najczęściej korzystają z takich produktów, jak nasz?
- Czy nasz produkt jest odpowiedni dla każdego, czy tylko dla osób jednej płci?
- Czy naszymi odbiorcami mogą być zwykłe osoby, czy specjaliści w danej branży?
- Czy nasz produkt nadaje się na prezent i kiedy najlepiej go promować?
Poniżej kilka przykładów produktów i usług oraz przypisanych im grup docelowych.
1. Produkty i usługi dla zwierząt
Grupą docelową będą tu właściciele zwierząt, ale ta grupa wymaga zawężenia. Kuwety czy drapaki można oferować tylko właścicielom kotów, a smycze i szelki lub obroże właścicielom psów. Z kolei klatki, wyściółki i akcesoria można oferować tylko właścicielom zwierząt klatkowych. Grupa docelowa dla ofert karmy musi być zawężona jeszcze bardziej. Karmy dla psów czy kotów są zróżnicowane pod względem wieku i potrzeb żywieniowych zwierząt. Natomiast usługę strzyżenia psów zaadresujemy tylko do właścicieli psów ras długowłosych.
2. Produkty dla dzieci
Już wspominałam, że tu ofertę kierujemy do rodziców, ale grupa docelowa musi być zawężona w kontekście wieku. Pampersy, smoczki, nosidełka to oferta dla przyszłych rodziców lub rodziców niemowląt. Spacerówka to już oferta dla rodziców dzieci powyżej 6 miesięcy, które już siedzą. Z kolei zabawki typu autka, lalki, puzzle, gry, książeczki można oferować rodzicom przedszkolaków.
3. Walizki, torby, akcesoria podróżne
Te produkty zaoferujemy osobom często podróżującym ze względów zawodowych lub z pasji. Najlepszym czasem na promowanie takich produktów jest okres od maja do sierpnia, bo najczęściej jednak jeździmy na wakacje.
4. Produkty do sprzątania i przechowywania
To powinna być oferta kierowana do osób mających duże domy, duże rodziny, dzieci, zwierzęta, czyli dla osób, dla których utrzymanie czystości i porządku w domu stanowi niemałe wyzwanie. Ale dla kogoś, kto mieszka w małym mieszkaniu, pojemniki, które pozwolą posegregować i przechowywać rzeczy tak, by zajmowały miej miejsca, też są na wagę złota.
5. Kosiarka do trawy
Kosiarkę zaoferujemy głównie panom ze wsi lub właścicielom działek w miastach bądź domków letniskowych.
6. Sprzęty kuchenne
Panowie też gotują, ale garnki, naczynia, akcesoria i urządzenia kuchenne zaoferujemy raczej paniom.
7. Produkty dla seniorów
Są to często rzeczy pomagające monitorować stan zdrowia lub ułatwiające życie przy pogarszającym się stanie. Tutaj grupą docelową mogą być sami seniorzy, ale przede wszystkim dzieci i wnuki, bo seniorzy mało kiedy korzystają z internetu, a jeśli chorują lub tracą sprawność, pozostają pod opieką młodszych członków rodziny, którzy robią też zakupy.
8. Kurs językowy
Ta oferta powinna być skierowana do osób chcących nauczyć się konkretnego języka z powodu potrzeb zawodowych lub podróżniczych.
9. Nauka jazdy
Tę ofertę skierujemy głównie do 18-latków i osób, które nie mają jeszcze prawa jazdy. Najczęściej jednak prawo jazdy robią młode osoby. Większość osób do 25-30 roku życia już je ma. Dlatego najlepszą grupą docelową będą tu osoby przed 20 rokiem życia.
10. Usługi copywriterskie
My kierujemy swoje usługi do firm i właścicieli stron, blogów czy sklepów, którzy czują, że sami nie poradzą sobie z tworzeniem treści. Oprócz tego ja oferuję także materiały edukacyjne i kurs przygotowujący do pracy jako copywriter, więc moją grupą docelową są także początkujący copywriterzy lub osoby jeszcze niezdecydowane.
Dopasowanie właściwej grupy docelowej nie zawsze jest łatwe, ale jest konieczne, aby oferta dotarła do właściwych osób. Pisząc treści dla klientów, musimy mieć na uwadze to, że klient może promować je na płatne sposoby. Klient sam powinien podać nam dokładną grupę docelową, a naszym zadaniem jest spersonalizować treść pod odbiorcę z tej grupy. Nikt nie chce stracić pieniędzy, bo reklama czy treść nie dotrze do właściwych osób i nie przyniesie sprzedaży. Dlatego grupa docelowa jest najważniejszą kwestią przy tworzeniu jakichkolwiek treści do internetu i to nie tylko marketingowych, ale także poradnikowych czy informacyjnych.
_______________________________________________________________
Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie. 🙂 A jeśli chcesz wiedzieć więcej o BuyCoffee, zajrzyj TUTAJ.
