Copywriter w social mediach – jak je dobrze wykorzystać?
Media społecznościowe to ogromnie ważne miejsce dla każdej firmy i działalności, w tym również dla freelancerów. Także copywriterzy mogą wiele zyskać korzystając z tych platform. Warto wiedzieć, że można pracować też jako copywriter w social mediach i prowadzić dla kogoś konto. Trzeba jednak najpierw wiedzieć o nich pewne rzeczy. Przygotowałam więc dla Ciebie małe kompendium wiedzy o social mediach. Które portale są najlepsze dla copywriterów i dziennikarzy? Jak mogą pomóc copywriterom i dziennikarzom w działalności? Jak publikować w social mediach, na co uważać i jak zadbać o bezpieczeństwo swoje i swoich danych?
Na których portalach warto mieć konta jako copywriter?
Najpopularniejsze portale społecznościowe to: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok i YouTube. Gdzie konta powinien mieć copywriter w social mediach? Przede wszystkim na Facebooku i Instagramie. Z nich korzysta najwięcej użytkowników, więc jest też największa szansa na pozyskanie klientów czy czytelników. Oba portale mają również specjalne narzędzia dla biznesu. Można także korzystać z płatnych reklam. Przede wszystkim jednak są najlepszym miejscem do kontaktu z klientami/czytelnikami.
Twitter to opcja ewentualna, ale jest to bardziej portal informacyjny, na którym króluje polityka. W dodatku ma bardzo surowy limit znaków w poście, przez co nie nadaje się do porządnych publikacji. YouTube czy TikTok to zaś opcje tylko dla osób tworzących materiały video. Copywriterowi, jeśli chce tworzyć takie materiały, by np. edukować innych w zakresie tworzenia treści, wystarczy kanał na YouTube. TikTok to bardziej serwis dla młodzieży i więcej jest tam różnych głupot niż porządnego contentu. Będąc copywriterem warto również prowadzić konto na LinkedIn. Jest to portal biznesowy – dla specjalistów (firm i freelancerów), osób szukających pracy oraz pracowników.
Copywriter w social mediach – jak z nich korzystać?
Copywriter w social mediach musi przede wszystkim mieć swoją stronę, a nie tylko konto prywatne. Na Instagramie również należy założyć osobne konto służbowe. Łączenie z prywatnym nie jest dobrym pomysłem ze względu na to, że nie każde treści można wtedy na nim zamieścić i trzeba liczyć się z ograniczeniami prywatności, bo konto musi być publiczne. Wspomniałam już, że Fb i IG mają specjalne możliwości dla firm. Na IG można wybrać konto profesjonalne lub firmowe. Pozwala ono na korzystanie z płatnych reklam czy śledzenie statystyk. W przypadku Fb zaś oprócz strony można (a nawet trzeba) założyć konto firmowe w Meta Business Suite (dawniej manager firmy), a jak chce się korzystać z reklam – konto reklamowe w Managerze Reklam. Oprócz tego istnieje mnóstwo grup dla copywriterów i freelancerów, do których warto dołączyć, bo można znaleźć tam zlecenia. Jeśli prowadzi się blog, warto również dołączyć do grup dla bloggerów i udostępniać tam posty.
Na LinkedIn zaś można zrobić sobie swego rodzaju wizytówkę/CV. Można podać informacje o swoim wykształceniu, doświadczeniu, zawodzie, osiągnięciach. Można, a nawet trzeba, zamieścić także linki do kont na Fb czy IG oraz do strony internetowej, bloga czy portfolio. Warto też być aktywnym i zamieszczać publikacje, które będą pokazywały Twój profesjonalizm.
Jak pisać na portalach społecznościowych?
Ta wiedza może przydać się nie tylko do prowadzenia własnych kont, ale również do wykonywania zleceń, bo nie brakuje klientów, którzy zatrudniają copywriterów do prowadzenia swoich kont lub przynajmniej tworzenia na nie treści wpisów i reklam. Dlatego w moim kursie pisania dobrych treści (zapraszam na kolejne tury już w nowym roku) również uczę odpowiedniego pisania w social mediach. Każdy portal rządzi się pod względem treści swoimi prawami. Facebook umożliwia tworzenie nawet obszernych wpisów. Nie należy jednak przesadzać – trzeba pisać konkretnie, stosować wypunktowania oraz bezpośrednie zwroty do odbiorców.
Trzeba też zachęcać ich do wykonania czynności – zostawienia lajka, komentarza, udostępnienia posta, kliknięcia linku, wysłania wiadomości, pobrania albo kupienia czegoś, w zależności od tego, jaką działalność się prowadzi i co oferuje. Copywriter też może sprzedawać kurs, e-booki i zachęcać do pobierania czy kupowania. Ponadto należy pamiętać o tym, by nie publikować linków w postach, bo podobno tracą przez to zasięgi, tylko dodawać je w komentarzach, a także, by nie publikować „gołych” wpisów (bez zdjęcia, grafiki, wideo). Treść graficzna bardziej zwraca uwagę niż tekst. Wstawiając linki do postów czy treści reklamowych pamiętaj, że nie trzeba pisać w poście tego samego, co jest pod linkiem. Trzeba tylko zachęcić krótko do kliknięcia linku.
Na Instagramie zaś najważniejsze są zdjęcia i filmy. Można dodać tekst do zdjęcia, ale obowiązuje limit 2200 znaków, przy czym należy pamiętać, że musi wystarczyć miejsca na hashtagi. Do niedawna tylko one gwarantowały zasięgi postów. Dziś już nie są najważniejsze, bo zasięgi robi aktywność na koncie (komentarze, lajki, udostępnienia), ale nadal są istotne i nie należy o nich zapominać. Najlepiej dodać ok. 10 hashtagów do jednego wpisu. Trzeba też pamiętać, że linki w postach i komentarzach są na IG nieklikalne. Klikalne można wstawić w relacjach na stories. Te można robić jednak tylko na telefonie. Warto pamiętać też o możliwości udostępnienia postów w relacjach. Relacje mogą przynieść nam większe zasięgi niż zwykłe posty. Jeśli ktoś robi filmy, warto dodawać rolki, które też dają spore zasięgi. Copywriter w social mediach nie może ograniczać się tylko do treści pisanych.
Reklamy w social mediach – czy będąc copywriterem warto z nich korzystać?
Copywriter w social mediach powinien korzystać z reklam, zwłaszcza jeśli oferuje coś więcej niż samo wykonywanie zleceń. Jeśli prowadzisz blog, musisz promować publikowane na nim treści, swoją ofertę. Z reklam trzeba korzystać w sytuacji, gdy chce się promować kursy, e-booki. Reklamy pomagają dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców, ale pod warunkiem prawidłowego doboru celu i grupy docelowej. Warto pamiętać o tym, że nie trzeba ustawiać osobno reklam na Fb i IG i płacić za każdy portal z osobna. Mając stronę i konto firmowe w Meta Business Suite, można połączyć wszystko z kontem na IG i dzięki temu wyświetlać automatycznie reklamy wszędzie.
Ustawienie reklamy jest bardzo proste. Można skorzystać z dostępnego na stronie Centrum Reklam lub z Managera Reklam w Meta Business Suite. Ta druga opcja jest lepsza, bo oferuje większy wybór celów i inne zaawansowane możliwości. Chcąc pozyskać ruch na blogu można promować udostępniane posty z linkami do wpisów. Jednak promowanie postów raczej słabo sprawdzi się w przypadku, gdy chcemy coś sprzedawać czy skłonić ludzi do pobierania czegoś darmowego. Takie reklamy lepiej robić w Managerze reklam. Oczywiście reklama nie może być samym tekstem. Warto oswoić się z narzędziami typu Vista Create czy Canva i przygotowywać tam materiały graficzne.
Przygotowując je należy upewnić się, że będą czytelne w każdej wielkości i lokalizacji. Na grafikach nie można przesadzać z tekstem. Wszelkie informacje i zachęty należy umieścić w opisie, który będzie widoczny nad grafiką. W zależności od tego, czego oczekujesz od odbiorców, musisz ustawić cel reklamy – jeśli konwersja, musisz najpierw skonfigurować piksel Facebooka, aby móc śledzić statystyki. W pierwszych reklamach najlepiej jednak ustawić cel „ruch” albo „aktywność”, aby najpierw przyciągnąć użytkowników i zbudować chociaż niewielką społeczność. Bardzo ważnym elementem jest przycisk w reklamie, który będzie kierował do podpiętej pod niego strony (jeśli wstawisz link). Można bowiem też ustawić przycisk „wyślij wiadomość” przenoszący do Messengera albo przycisk „połączenie” i dodać nr telefonu. Dla copywritera nie są to jednak istotne opcje. Najczęściej będziesz używać przycisków „więcej informacji” czy „zarejestruj się”.
Kolejna ważna kwestia przy ustawianiu reklam, to grupa docelowa. Kwestia wręcz najważniejsza. Copywriter oferuje swoje treści głównie dla innych copywriterów, osób chcących zostać copywriterami albo dla klientów. Ostatnia bardzo istotna kwestia, od której zależy liczba osób, do których dotrze reklama, to oczywiście budżet. Na początek nie muszą to być duże kwoty. Nie można jednak ustawić kwoty niższej niż około 5 zł dziennie. Następnie ustawiamy czas wyświetlania reklamy, publikujemy i jeśli wszystko będzie ok, czekamy na zatwierdzenie reklamy przez Facebook.
Najczęstsze błędy popełniane w social mediach
Będąc w mediach społecznościowych od lat, zauważyłam, że ludzie popełniają sporo błędów w treściach, reklamach, czy w prowadzeniu stron lub grup. Najczęstsze błędy, których powinien unikać również copywriter w social mediach, to:
- nieodpowiednie przyciski w reklamach – przede wszystkim widzę totalne nadużywanie przycisku „wyślij wiadomość”, a ostatnio też „połączenie”. Ktoś np. chce uzyskać pomoc i wpłaty na zbiórkę, a daje przycisk „wyślij wiadomość”. Jak mam wpłacić na zbiórkę skoro zamiast linku do zbiórki mam przycisk przenoszący do Messengera? To samo z połączeniem. Albo treść „Chcesz więcej informacji? To kliknij przycisk”. Ale jaki – „wyślij wiadomość”? Czego dowiem się z okienka czatu? Połączenie? W takiej sytuacji daje się przycisk „więcej informacji” i podpina link do strony z informacjami.
- nadużywanie uprawnień administratora – widoczne to jest na wielu stronach i grupach na Fb. Admini nierzadko stawiają się ponad wszystkimi i roszczą sobie z tego powodu prawa do np. ograniczania komentowania postów (co jest dziwne, bo niszczy zasięgi), blokowanie bez ostrzeżenia i pozwolenia na wyjaśnienie sytuacji, blokowanie za byle co, usuwanie komentarzy bez ostrzeżenia itp. Unikaj stron i grup, gdzie admini tak się zachowują, bo nikt nie zasługuje na takie traktowanie. Oczywiście tumiwisizm adminów też nie jest wskazany. Nie można przyzwalać na perfidne obrażanie innych członków grupy czy zaśmiecanie jej spamem, więc jeśli widzisz coś takiego w grupie to sam się z niej usuń.
- nadmierna anonimowość – będąc osobą, która chce znaleźć zlecenia i podjąć współpracę z innymi, nie można być nadmiernie anonimowym. Mam tu na myśli konta prywatne i strony bez żadnych informacji i zdjęcia profilowego. Nawet na koncie prywatnym warto mieć swoje zdjęcie, właściwe dane i pokazywać co nieco nieznajomym. W innym przypadku konto sprawia wrażenie fejkowego i może być zgłaszane, przez co możesz mieć kłopoty. Podobnie w grupach ostatnio widzę jakąś modę na anonimowych uczestników. Admini tego akurat powinni surowo zabraniać, zwłaszcza w grupach dotyczących tematów prywatnych/osobistych oraz w grupach dla freelancerów, specjalistów, związanych z szukaniem zleceń czy pracy. Wyłączanie komentarzy do swoich postów w grupach to też słabe posunięcie, zwłaszcza jeśli oczekujesz kontaktu od osób zainteresowanych Twoją ofertą. Unikaj sam ofert od anonimowych użytkowników albo takich bez zdjęć profilowych i jakichkolwiek informacji na kontach i wyłączających komentowanie do posta. Zresztą jak się do takiego odezwać, skoro komentowanie wyłączył?
- nieprawidłowe rozmieszczenie elementów w relacjach – czy to na IG czy na FB jest to nagminne. Ludzie zapominają, że pewne elementy na ekranie są stałe. Są to: miniatura i nazwa autora relacji oraz menu górne z opcjami np. zgłoszenia relacji oraz okienko odpowiedzi na relację, ikonka polubienia i dolnego menu z opcjami udostępnienia relacji. Nagminnie ludzie ustawiają tekst czy naklejki w tych samych miejscach, gdzie znajdują się wymienione wyżej elementy, które przysłaniają potem te z relacji. Tekst jest więc nieczytelny, a linki czy naklejki nieklikalne i nie da się nic zrobić. To jest paranoja, ludzie myślcie jak robicie te relacje!
Płatne social media – czy warto z nich korzystać?
Ostatnio Meta wprowadziła płatne wersje Facebooka. Mogą z nich korzystać osoby, które nie chcą widzieć reklam. Czy warto? To kwestia indywidualna, ale moim zdaniem absolutnie nie warto. Nie dość, że co miesiąc trzeba by bulić osobno kasę za aplikację i wersję komputerową Fb, to jeszcze chodzi tylko o reklamy, które wcale nie przeszkadzają. Mają formę postów oznaczonych jako „sponsorowane” i właściwie nie różnią się od zwykłych. Nie są to irytujące wyskakujące okienka zasłaniające i blokujące treści jak na innych stronach, na które można się z Fb przenieść poprzez linki. Copywriter w social mediach nie potrzebuje płatnych wersji. Reklamy mogą być dla nas źródłem ciekawych informacji. Możemy trafić na ciekawe materiały od kolegów po fachu czy z innych stron, znaleźć pomocne narzędzia i atrakcyjne oferty. Nie warto więc się ograniczać. Mam nadzieję, że niewiele osób zdecyduje się na płatne wersje Fb, bo byłby to duży cios dla reklamujących się osób i firm. Za reklamy nadal trzeba płacić, a mają docierać do coraz mniejszego grona odbiorców? Jaki w tym sens?
Copywriter w social mediach – jak dbać o swoje bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo w social mediach to kwestia najważniejsza. Jego kwestię poruszam zarówno w kursie, jak i w moim darmowym e-booku, do pobrania którego zachęcam. Copywriter w social mediach podaje sporo swoich danych, zwłaszcza jeśli decyduje się na konto firmowe w Meta Business Suite i korzystanie z reklam. W tym przypadku trzeba podać metodę płatności, która zostaje zapisana w systemie i jest widoczna w ustawieniach konta firmowego. Dlatego trzeba zadbać o pełne bezpieczeństwo, a zwłaszcza ochronę przed włamaniem. Sama niestety niedawno się przekonałam, że włamanie może pozbawić dostępu do kont. Do dziś Fb nie oddał mi dostępu do strony i konta firmowego po włamaniu, które miało miejsce 24 września. Nie wiem, dokąd będę musiała jeszcze czekać, a nie mogę się reklamować. Szczęśliwie nie straciłam dostępu całkiem, a dlaczego – pisałam o tym TUTAJ. Ostrzegam więc po raz kolejny przed oszustami nabierającymi na łamanie standardów społeczności i podszywającymi się pod zespół od standardów społeczności.
Jeśli chcesz uniknąć włamania, ustaw mocne hasło i uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Uważaj też na maile i wiadomości w Messengerze. Sprawdzaj adres nadawcy, a nie samą nazwę i zwracaj uwagę na nazwę nadawcy wiadomości na czacie. Na czacie wysyłają wiadomości i natychmiast się usuwają, żeby nie można było ich zgłaszać. Nie klikaj w nic podejrzanego, w żadne linki czy przyciski w mailach i uważaj na wiadomości od znajomych z dziwnymi linkami oraz zaproszenia otrzymywane od znajomych do polubień albo dołączenia do grup itp. Jeśli już klikniesz, zwracaj uwagę na powiadomienia i reaguj natychmiast. Jak najszybciej wtedy zmień hasło do Fb. Przy logowaniu dwuskładnikowym uważaj na prośby o potwierdzenie logowania w aplikacji. Nie akceptuj, jeśli akurat nie logujesz się na komputerze, i szybko zmień hasło.
Do strony czy konta firmowego dodaj drugiego administratora. Jest to bardzo ważne, aby w razie czego nie stracić dostępu do strony. Znacznie częściej niż włamania zdarzają się bany od Facebooka za byle co, które uniemożliwiają prowadzenie strony. Drugi administrator może uchronić przed utratą dostępu do zasobów firmowych w każdej sytuacji. Jednak znalezienie takiej osoby nie jest łatwe. Musi to być osoba, której możesz ufać w 100 procentach. Musisz mieć pewność co do jej intencji. Będzie mogła bowiem robić wszystko to, co Ty, czyli dodawać nowych użytkowników, zmieniać uprawnienia, dodawać posty, komentarze, reklamy, wysyłać wiadomości na czacie, a nawet usunąć stronę czy konto. Musisz więc mieć pewność, że taka osoba nie chce zostać drugim administratorem tylko po to, aby działać przeciwko Tobie. Taka osoba musi również zadbać o bezpieczeństwo swoich kont i o to, by nie narażać się na bany od Facebooka czy włamania. To duża odpowiedzialność, więc naprawdę trudno kogoś takiego znaleźć. Najlepiej, aby zgodziła się na to jakaś najbliższa osoba, którą dobrze znasz.
Copywriter w social mediach – podejmowanie współpracy
Copywriter w social mediach może się znaleźć po obu stronach – zarówno szuka zleceń/klientów, ale może też sam potrzebować jakiejś usługi. Należy jednak ostrożnie podchodzić do osób proponujących współpracę. Nigdy nie reaguj na oferty od osób anonimowych (niemających żadnych informacji ani zdjęcia profilowego). Sprawdź dokładnie osobę, która proponuje Ci współpracę. Możesz o nią zapytać w grupie. Obserwuj grupy, bo często pojawiają się tam posty członków, którzy odradzają współpracę z niektórymi osobami. Nie podejmuj współpracy, jeśli dowiesz się, że dana osoba zwleka z wykonaniem pracy albo z zapłatą za wykonaną przez kogoś. Nie podejmuj współpracy bez zawarcia porządnej umowy. Owszem, maile czy rozmowy na czacie też są wiążące, ale najlepiej sformułować umowę z twardymi zapisami o warunkach współpracy, gdyż w razie czego łatwiej dochodzić potem swoich praw. Żądaj też zadatku od klienta, zwłaszcza w przypadku dużych zleceń.
Social media są przydatnym narzędziem dla copywriterów, ale są również pełne pułapek, na które trzeba uważać. Na pewno nie wolno ograniczać działalności do samych social mediów. Mimo że zakładasz konta i możesz robić na nich wszystko, niestety nie są Twoje. Nie znasz dnia ani godziny, kiedy możesz zostać zbanowany albo Twoje konta usunięte. Dlatego oprócz social mediów warto mieć także blog lub stronę, która jest już całkowicie Twoja i nikt nie ma prawa Ci niczego usunąć ani zablokować. Zdecydowanie warto korzystać z portali społecznościowych w tak pożytecznym celu, jak działalność, zamiast tylko przeglądać głupoty i tracić czas. Jednak wszystko należy robić z głową, aby dobrze wykorzystać portale i nie narobić sobie kłopotów. Gratuluję za dobrnięcie do końca. Mam nadzieję, że jako copywriter w social mediach będziesz radzić sobie świetnie i zadbasz o swoje bezpieczeństwo jak należy.
___________________________________________________
Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie. 🙂