10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing

Pora na listopadowy wpis copywriterski, ale dziś tematem jest marketing. Dobry copywriter powinien znać podstawy marketingu i najskuteczniejsze sposoby promowania produktów i usług. W końcu copywriting jest bardzo ważną częścią marketingu, a copywriter też musi promować swoje usługi. Usługa czy produkt to nie wszystko. Trzeba jeszcze przekonać ludzi do zakupu i do tego służy właśnie marketing. Jest to szereg działań, które pomagają budować świadomość i wizerunek marki oraz zachęcają do zakupu produktów lub usług. Dobry marketing wymaga przemyślenia strategii oraz wykorzystania różnych możliwości docierania do odbiorców. Pierwsze skojarzenie ze słowem „marketing” to reklamy, które kojarzą się z nachalnością i wymuszaniem kliknięć czy zakupów. Jednak dziś mamy możliwości, które dają o wiele lepsze rezultaty niż reklamy. Oto 10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing.

1. Dobre treści

To jest właściwie najważniejszy element marketingu i najskuteczniejszy. Content marketing jest najważniejszym narzędziem promocyjnym. Nie ma dziś firmy bez strony internetowej, kont w social mediach, bloga firmowego czy newsletterów. Jednak to wszystko nie działa bez treści. Nawet reklamy muszą mieć odpowiednią treść. Dlatego tak ważna jest nasza praca – copywriterów. Treści muszą rzetelnie przedstawiać ofertę, zachęcać odbiorcę do kliknięcia linków, skorzystania z oferty firmy, dokonania zakupu, zapisu do newslettera, na webinar, pobrania e-booka itd. Muszą wywoływać odpowiednie emocje, bo większość osób kieruje się nimi dokonując zakupu, a nie rozsądkiem. Muszą też być perswazyjne – pokazywać, dlaczego warto coś kupić i co klient z tego będzie miał. Bez tego nie ma żadnej sprzedaży. No i nie ma treści ani sprzedaży bez dobrego, nienachalnego CTA. Wzywaj w treściach do działania, ale pokazuj, że warto te działania podjąć.

2. Marketing szeptany

Jest jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, a w dodatku całkowicie darmowym. Wymieniając 10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing, nie można pominąć marketingu szeptanego. Ludzie udostępniają linki, piszą o Tobie, o marce innym osobom i w ten sposób docierasz do coraz większego grona nawet o tym nie wiedząc. Ci, którzy kupili produkt lub skorzystali z usługi, zostawiają swoje opinie, które potem pomagają innym podjąć decyzję. Warto więc zrobić wszystko, aby te opinie były pozytywne. Należy jednak unikać kupowania pozytywnych opinii i lajków w social mediach. To absolutnie nie pomaga, a nawet może zaszkodzić. Najlepiej dać możliwość wystawiania opinii i publikować je na swojej stronie opinie o produktach, o firmie. Zdanie osób, które już skorzystały z oferty jest niezwykle ważne.

3. Społeczny dowód słuszności

Pisałam kiedyś już wpis o tym zjawisku. Polega ono na tym, że ludzie mocno patrzą na innych. Kiedy widzą, że inni kupują jakiś produkt lub korzystają z usługi, prędzej sami się na to decydują. W SM z kolei prędzej zwracamy uwagę na posty, które mają już reakcje i komentarze, niż na takie, które nie mają, prawda? Dlatego warto wchodzić w interakcje z odbiorcami, zwłaszcza że dzięki ich reakcjom na treści, algorytmy zwiększają zasięgi strony. Warto też publikować statystyki wejść, zakupów. Im więcej osób dokona zakupu, tym większe prawdopodobieństwo, że będą kolejne, bo skoro tyle osób już to kupiło, to znaczy, że jest dobre, prawda?

4. Wizerunek eksperta

Dobre treści, ukazujące dużą wiedzę i pokazujące umiejętności, kreują wizerunek marki jako eksperta w branży, a ludzie lubią kupować od kogoś, kto naprawdę zna się na rzeczy. Warto więc też chwalić się osiągnięciami, wyróżnieniami, nagrodami, które są niezbitym dowodem na to, że znasz się na tym, co robisz i że to, co sprzedajesz ma rzeczywiście wysoką jakość. Same słowa nie wystarczą. Trzeba pokazać tę jakość. Aby inne z 10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing działały, warto wyrobić w odbiorcach poczucie, że naprawdę mają do czynienia ze specjalistą. Ale nie zrobisz tego pisząc: „mam lata doświadczenia”, „jestem wykwalifikowanym specjalistą”, „gwarantuję najwyższą jakość”. To banały, które już na nikogo nie działają.

5. Personalizacja

Treści i oferty należy kierować do odpowiedniej grupy docelowej – to wiadomo od dawna. Dziś jednak warto pójść o krok dalej. Kieruj swoje treści do pojedynczego odbiorcy ze swojej grupy docelowej. Każdy powinien poczuć, że zwracasz się właśnie do niego. Personalizacja i wywołanie odpowiednich emocji to najlepszy przepis na zaufanie klientów i sprzedaż. Warto też personalizować e-maile, zwracając się do konkretnego odbiorcy nawet po imieniu, a także personalizować oferty pod konkretnych odbiorców. Poczują się dzięki temu zaopiekowani, bo pokażesz im, że myślisz o ich indywidualnych potrzebach.

6. Storytelling

Wszyscy kochamy historie. Wbrew statystykom lubimy czytać, a ciekawe historie nas wciągają. Warto więc opowiadać historie klientów, współprac z klientami, historie dotyczące produktu. Dobra historia wzbudza emocje, bo odbiorcy utożsamiają się z jej bohaterem. Dzięki temu mają poczucie, że Twoja oferta jest właśnie dla nich. Popularność zarówno storytellingu, jak i personalizacji jest teraz ogromna z racji tego, że sztuczna inteligencja tego nie potrafi. To potrafi tylko człowiek. Dlatego nie mogło ich zabraknąć wśród 10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing.

7. Człowieczeństwo

W dobie sztucznej inteligencji i chatbotów ludzie doceniają możliwość interakcji z prawdziwym człowiekiem. Dobry marketing opiera się więc na pokazywaniu człowieczeństwa. Pisz swobodnie, w swoim stylu, zwracaj się do ludzi. Nie pisz sztucznie. Pisz „ja”, „przygotowałam dla Ciebie”, a nie „przygotowaliśmy dla Was”. Korzystaj ze stories i pokazuj trochę swojego życia, bądź autentyczny, pozytywny, pokazuj, że jesteś takim samym człowiekiem, jak Twoi odbiorcy. Ludzie prędzej kupią od człowieka, niż od sztucznie pompowanej marki. Wśród 10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing, ten wydaje się najważniejszy w dobie AI i widocznej wszędzie sztuczności.

8. SEO

Masz swoją stronę, blog? Musisz je pozycjonować w Google. Wyświetlanie się strony w Google, zwłaszcza podstron z ofertą zwiększa znacznie prawdopodobieństwo konwersji. I wcale nie musisz korzystać z płatnych reklam. Wystarczy, że zadbasz o optymalizację treści pod SEO, o odpowiednie frazy kluczowe, profil linkowy i znajdziesz się w Google. Pamiętaj jednak, że chcąc liczyć na konwersje z Google, musisz wywindować swoją witrynę na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, najlepiej jak najwyżej, a konkurencja nie śpi. Analizowanie konkurencji także jest bardzo ważnym elementem marketingu i wraz z SEO stanowi jeden z najpotężniejszych wśród 10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing.

9. Remarketing

Klienci, którzy raz skorzystali z Twojej oferty mogą skorzystać z niej ponownie. Dlatego ważny jest remarketing, czyli kierowanie odpowiednich treści do osób, które dokonały już zakupu. Zachęć je do powrotu, zaoferuj coś dla stałych klientów, np. kod rabatowy, gratisy. Proponuj dodatkowe zakupy póki klient ma otwarty portfel. Bezpośrednio po jednym zakupie klient jest bardziej skłonny kupić coś jeszcze. A przede wszystkim zadbaj o pozytywne doświadczenia i zadowolenie z pierwszego zakupu, bo to jest podstawa, by klient zechciał wrócić.

10. Chwyt na ograniczenia

Jak myślisz, dlaczego jest coraz więcej oszustów? Bo wiedzą, jak nabierać ludzi i są skuteczni, bo gdyby ludzie się nie nabierali, to by nie było ich tylu. Dostałeś pewnie nie raz maila lub SMS o treści sugerującej jakiś problem, pod którą jest link i słowa „kliknij i zapłać/podaj odpowiednie dane/zaloguj się i zrób to, bo inaczej stracisz dostęp do konta albo coś tam Ci przepadnie”. Dlaczego to działa? Bo wzbudza strach. Strach przed konsekwencjami czegoś, czego nie zrobiłeś. Podobnie działa chwyt marketingowy na ograniczenia. Informacja o ograniczeniach ma wywołać obawę o to, że odbiorca nie zdąży z zakupem, jeśli się szybko nie zdecyduje. Ograniczenia mogą dotyczyć limitu produktów (zostały ostatnie sztuki!), limitu czasowego (zostały już tylko dwa dni na zakup!), limit miejsc np. na kurs (zostały ostatnie miejsca, nie czekaj!). Ważne jest jednak stosowanie tego chwytu z głową, bo granica między tym chwytem a manipulacją jest bardzo cienka. Nie używaj tego chwytu, jeśli nie masz faktycznego limitu produktów, czasowego czy innego. Nie oszukuj.

Poznałeś właśnie 10 najskuteczniejszych sposobów na dobry marketing. Jak widzisz, nie trzeba wiele, aby przyciągnąć odbiorców. A przede wszystkim nie trzeba wiele płacić. Wymienione sposoby są całkiem darmowe, ale trzeba umieć je zastosować. Większość z nich wiąże się z treściami, więc dotyczy także copywriterów, którzy tworzą treści właśnie marketingowe. Ty też powinieneś z nich korzystać i stosować je podczas tworzenia treści dla swoich klientów. Bez dobrego marketingu trudno przebić się w sieci. Wiedza o nim jest więc bardzo istotna, również dla copywritera. Podstawy marketingu internetowego wraz z przykładem sukcesu marketingowego znajdziesz w Kursie Pisania Dobrych Treści. Przygotuj się ze mną do tej pasjonującej pracy i opanuj sztukę copywritingu na najwyższym poziomie.

_______________________________________________________________

Utrzymanie bloga też kosztuje. Jeśli więc podoba Ci się to, co piszę, postaw mi symboliczną kawę, która doda mi energii i bardzo pomoże w rozwoju bloga, który jest moją pracą i pasją. Będę Ci bardzo wdzięczna za docenienie i wsparcie. 🙂 A jeśli chcesz wiedzieć więcej o BuyCoffee, zajrzyj TUTAJ.

Postaw mi kawę na buycoffee.to